En medarbetare på IKEA i Peking vilar medan hans kollega arbetar som maskot. Fotograf: Ng Han Guan/AP/TT (arkivbild)

Kinesernas kärleksaffär med Ikea är över – enligt ny rankning där varumärket rasar från 4:e till 37:e plats

Svenska möbeljätten rasar på listan över kinesernas favoritvarumärken.

Ikea har vunnit kinesernas hjärtan och tusentals av dem tar varje dag en tupplur i varuhusets sängar och soffor. Så har Ikeas ställning i landet beskrivits – fram tills nu.

Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att kärleksaffären nu är över. ”Ledsen Apple och Ikea, kineserna älskar er inte längre”, lyder rubriken.

Detta baseras på en ny rankning som visar att Ikea tappar rejält i popularitet. Enligt 2017 års rankning över kinesernas favoritmärken var Ikea det fjärde mest populära – endast trumfade av inhemska Alipay och Wechat samt Android.

Nya rankningen för 2018 visar att möbeljätten rasat till 37:e plats. Det är 13 000 kineser som har rankat varumärken med utgångspunkt i hur innovativa, praktiska, konsumentfokuserade och inspirerande de upplevs.

Kinesiska varumärken ökar sin dominans – de svarar nu för 30 av platserna på topp 50-listan.

”Kinesiska varumärken har varit bättre på att få hävstång via sociala medier och nå ut till shoppare i Kina”, säger Catherine Lim, analytiker på Bloomberg.

Kinesernas favoritmärken 2018

1. Alipay

2. Android

3. Wechat

4. Huwaei

5. Microsoft

6. Taobao

7. Intel

8. Meituan Dianping

9. QQ

10. Tmall

Källa: Bloomberg

Läs även: Nära 100 Ikea-anställda väljer att sluta


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.