Fotograf: Pressbild Cellbes

Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan

För två år sedan tog Charlotte Nordén sig an det gamla postorderföretaget Cellbes. Nu går företaget som tåget, medan konkurrenten Ellos varslar.

I förra veckan stod det klart att e-handelsbolaget Ellos, tidigare främst känt för sin postorderverksamhet, varslat 50 av totalt 600 anställda. Uppsägningarna är en reaktion på konkurrensen inom e-handel där fria returer och korta leveranstider blivit legio.

Men medan branschen knäar går det gamla postorderföretaget Cellbes som tåget.

Rodret i Cellbes, som just nu ökar med 2 miljoner kronor i veckan, togs över av Charlotte Nordén för två år sedan. Hon kom in med 35 års erfarenhet av detaljhandeln, nu senast från klädkedjan Joy som hon hjälpte att gå från butik till e-handel.

Hennes uppdrag i Cellbes var tydligt: gör postorderföretaget, som funnits sedan 1954, digitalt.

En av de första sakerna som hon satte tänderna i var sortimentet.

”Det var lite damigt, lite tråkigt eller tantkläder om du så vill. Jag skruvade det lite försiktigt för att göra det lite mer modernt utan att för den skull göra det trendigt.”

Cellbes vänder sig till kvinnor i alla åldrar men fokuserar på kvinnor mellan 45 och 75 i storlekarna 34 till 64. Företaget finns i nio länder men Sverige står för nästan 50 procent av försäljningen. I Sverige är det framförallt utanför de tre största städerna som Cellbes är starka.

”Vi har bytt sajt också och sedan i maj förra året kör vi en marknadsföringskampanj i sociala medier med hashtagen #viärcellbes. Vi vill nå vanliga kvinnor i deras vardag. Vi har varit runt och fotograferat kvinnor i allt från bowlinghallen till frisersalongen och även marknadsfört oss i tidningar som dessa kvinnor läser.”

Så från att enbart funnits i en posterorderkatalog finns Cellbes kläder, som till största del är egna kollektioner, idag att köpa såväl på sajten som i andras butiker.

Men en av de främsta framgångsfaktorerna har varit att jobba med personalen, säger Charlotte Nordén.

”Vi har cirka 70 personer på kontoret, men tillsammans med våra fyra kontor utomlands och lagret är vi cirka 200 personer. Mitt jobb har varit att försöka få ihop de olika grupperna som tidigare jobbade i tydliga silos. Ett enkelt knep var att ta bort små fikarum och skapa ett stort istället. Men tydliga mål och strategier var en annan viktig del för att få med alla på tåget. Det ger väldigt mycket energi att få vara en del av helheten.”

Men Charlotte Nordén har fortsatta utmaningar att knäcka, inte minst vad gäller snabbheten i leveranserna.

”Vi har fortsatt stora utmaningar i våra ledtider, där vi sitter fast i strukturer och förändringarna tar längre tid.”

Målet för i år var att öka omsättningen med en miljon kronor i veckan. Resultatet visar nu att Cellbes ökar med det dubbla, vilket innebär att omsättningen totalt ökat med 100 miljoner kronor under de senaste 12 månaderna med en vinstmarginal på 10 procent.

”Det visar att strategin håller och att målgruppen uppskattar det vi gör”, säger Charlotte Nordén.