ANNONS

”Vi vill vara ett föredöme inom digitala tjänster”

PostNord var förr en organisation som förknippades med analoga brevtjänster. Idag bygger man verksamheten runt den senaste tekniken inom digitalisering och e-handellösningar, med konsumenten i centrum.

Idag går den digitala utvecklingen snabbt och behovet av konsumentnära lösningar är avgörande för att vinna kundernas förtroende på en allt mer konkurrensutsatt marknad. PostNord har, likt många andra storbolag, genomgått en digital transformation under de senaste åren när konsumentens krav på digitalisering ökade.

”För tre år sedan sa vi till oss själva att vi inte kunde jobba så här. Våra tjänster ska möta konsument och vi måste arbeta mer som Spotify och Klarna för att ligga i framkant i den digitala utvecklingen”, säger Petter Edlund, chef för Business IT, Logistics and e-Commerce, PostNord.

App för bekvämare leveranser 

PostNords första steg i denna riktning var utvecklingen av en app för att göra det enklare och bekvämare att få sina leveranser. Ett agilt team sattes samman och man plockade spetskompetens från andra branscher. Idag har företaget en dynamisk grupp av it-utvecklare med olika bakgrund och yrkeskompetens som inte ryggar för tuffa och kreativa uppdrag. Petter Edlund betonar också vikten av att ha kul på sin arbetsplats.

PostNord

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden, och säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom företagets expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar man förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK.

Läs mer om PostNord här!

”Vi rekryterar passionerade och stolta yrkespersoner, likt en möbelsnickare som bygger en fin stol så skapar våra it-utvecklare vacker kod. Älskar man sitt jobb gör man i regel också väldigt bra ifrån sig”, fortsätter han.

En användarupplevelse utöver det vanliga

Utvecklingsteamet på PostNord har sedan appens lansering arbetat med utveckling av både produktinnehåll och konsumentorienterade tilläggstjänster, med syftet att skapa en användarupplevelse utöver det vanliga.

”Jag tror att vi bland våra kunder upplevs som lyhörda, att vi finns där och tar till oss av kritik och lägger kraft på att göra våra tjänster ännu bättre. Ett annat exempel är kopplat till e-handlares ”check out-tjänster”, där man numera kan välja till vilket ombud man vill ha sitt paket levererat och inte enbart till närmaste.”

Idag bygger PostNord även appar och kundportaler för andra företag, men erbjuder också kostnadseffektiva digitala lösningar för avtal inom exempelvis HR.

”Mitt team jobbar mot den digitala arbetsplatsen på PostNord. Vi har bland annat utvecklat och digitaliserat ett antal processer, exempelvis med syftet att förenkla HR administrationen”, säger Susanne Wetterstrand,teamlead Digital Workplace Web.

Digital kontakt med leverantörer 

PostNord har idag även en lösning som hanterar digital kontraktsignering mellan de själva och leverantörer. Susanne Wetterstrand menar att intresset är stort och förväntas öka till fler områden inom PostNord.

Petter Edlund ser ljust på framtiden när det gäller PostNords roll i den digitala utvecklingen. Med ledord som transformation, modern teknik, tillväxt och förändring har man gått från fysiska brev till helt digitala tjänster som förenklar konsumenternas vardag.

”När det gäller vår app så har vi idag omkring två miljoner registrerade användare, som ökar stadigt. Vi vann även Svenska Designpriset i år för bästa appen i Sverige. Målbilden är att förvandla PostNords app till en fjärrkontroll för dina leveranser”, avslutar Petter Edlund.  


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant