ANNONS

Nu kan du bygga ditt drömhus hemma från soffan – så funkar den nya tjänsten

Att designa och köpa hus är för många förknippat med långa och omständliga processer. Hustillverkaren Smålandsvillan har tagit digitaliseringen i husbranschen till nästa steg med sin tjänst Husbyggaren som ger kunden en helt ny typ av frihet – där man får pris direkt och kan bygga drömhuset hemma i soffan.

Köpbeteendet i husbranschen går mot att bli allt mer digitalt vilket ger kunder friheten att utforma och köpa sitt drömhus på sina egna villkor. Den ledande hustillverkaren SmålandsVillan har etablerat sig som en föregångare på webben och vill genom verktyget Husbyggaren förenkla husköpsprocessen för både kund och säljare. 

”Husbyggaren har förändrat sättet man kan köpa hus på. Nu kan kunden sitta hemma i lugn och ro och göra sina val och få ett pris direkt, när som helst på dygnet. Det är ett helt nytt sätt att arbeta med försäljning på och ger kunden möjlighet att själv lära sig mer om produkterna utan att behöva kontakta en säljare”, berättar Christian Alehagen, marknadsansvarig i koncernen OBOS Sverige, där SmålandsVillan ingår.

Genom att digitalisera och automatisera stora delar av köpflödet vill SmålandsVillan förflytta processen närmare kunden och därmed förenkla processen.

Ninetech

Ninetech är specialiserade på skräddarsydda digitala lösningar åt branschledande svenska företag. De tar sig an de komplexa uppdragen där traditionella eller nischade aktörer oftast inte räcker till. Bland de största kunderna återfinns Elon, SkiStar, Obos Sverige, Sveriges Radio, Vedum Kök & Bad samt Woody Bygghandel.

Läs mer om Ninetech här

”Tidigare har man behövt beställa en katalog och därefter boka in ett möte med en säljare och först då fått reda på prissättningen. Vi vill göra det enklare för kunden att köpa hus. Responsen vi har sett är jättepositiv och det har varit ett konstant användande av Husbyggaren ända sedan starten.”

Husbyggaren och hela Smålandsvillans digitala lösning är framtagen med hjälp av digitaliseringsleverantören Ninetech. Utöver att vara en inspirerande tjänst för kunderna så har Husbyggaren också en säljplattform på baksidan med avancerad administration som underlättar säljarnas arbete.

”Vi använder Husbyggaren som ett säljverktyg där vi kan se alla kunders konfigurationer. Ju längre in i köpprocessen kunden kommer desto fler avancerade frågor får de svara på kring utformningen av huset. Det innebär mycket mindre administrativt jobb för oss och mer fokus på kunden”, säger Christian Alehagen.

Trots att man redan kommit långt i sin digitalisering är SmålandsVillan inställda på att fortsätta utveckla sina lösningar och ligga i framkant i branschen.

”Vi tror att den digitala husköparkunden är framtidens kund och vi är med på den resan. Vi sitter definitivt inte och är nöjda utan vi utvecklas ständigt och kommer att koppla på ännu fler spännande delar tillsammans med Ninetech som visualisering i 3D och kontrakt online. Vi tänker fortsätta att vara flexibla”, avslutar Christian Alehagen.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Vice vd:n som pausar karriären för att bli 'skibum' i Alperna: ”Har fått mig att bli en lyckligare människa”
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Topp 10: Hetaste köplägena på Nordens börser just nu
  4. Domen: Här är bristerna som gör att Tesla Model 3 ratas av inflytelserika Consumer Reports
  5. Housestjärnan Axwell pumpar in pengar i hennes bolag – ska städa haven på plast
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.