Isabella Palmgren och Sofie Allert

Två svenska startups nominerade till prestigefyllt innovationspris: Priser i all ära, men vi behöver kapital

Mimbly och Swedish Algae Factory är nominerade till det prestigefyllda priset EIT Awards.

"Jag är en vinnarskalle som gärna kammar hem EIT Awards bland dess hundratals portföljbolag. Men priser i all ära. Chansen att få pitcha för potentiella kunder och investerare är långt viktigare", menar Sofie Allert, vd för Swedish Algae Factory, som är ett av två nominerade svenska bolag till det prestigefylla europeiska miljöteknikpriset EIT Awards.

Den 4 oktober går årets upplaga av forumet Innoveit av stapeln i Budapest. Det arrangeras av European Institute of Innovation and Technology, EIT. Under kvällen hålls även den årliga prisutdelningen i EIT Awards för att kora Europas mest lovande innovatörer och entreprenörer.

Två svenska bolag är nominerade.

Det ena är Swedish Algae Factory som under ledning av grundaren Sofie Allert odlar kiselalger och utvinner deras kiselskal för att bland annat öka effektiviteten hos solpaneler samt byter ut mindre hållbara ingredienser inom hudvård och kosmetik.

Det andra är Mimbly vars grundare Isabella Palmgren har utvecklat en smart modul för att kraftigt minska vattenförbrukningen vid körning av tvättmaskiner.

Det har sedan starten regnat priser och utmärkelser över bolagen där ett exempel är att Swedish Algae Factory nyligen tilldelades 17 EU-miljoner för vidare expansion. Pengarna kommer väl till pass då företaget arbetar efter det ”ambitiösa målet” 100 algfabriker etablerade 2030.

Bolagets teknik gör bland annat att effektiviteten hos dagens solpaneler kan förbättras med 4 procent och med framtidens fönsterbaserade solpaneler uppemot 60 procent.

Förutom att exempelvis vinna Female Founders pitchtävling blev Mimbly ett av tio bolag och det enda svenska - bland ett urval på 1 300 bolag – som tog plats i acceleratorn ”IKEA Bootcamp” förra sommaren.

En starkt bidragande orsak är naturligtvis att tester har visat att Mimbly-modulen kan återvinna cirka 80 procent av vattnet som används för att köra en tvättmaskin. Dessutom gör modulen att så kallade mikroplaster – plastpartiklar mindre än 5 millimeter - inte rinner ned i avloppet.

Så hur uppstod affärsidéerna egentligen?

För Sofie Allert uppstod ljuv kärlek då hon i samband med ett kandidatarbete inom bioteknik kom i kontakt med alger.

”Vi talar alltmer om att gå över till ett biobaserat samhälle, men inser inte att alger är en extremt underutnyttjad resurs.”

Hon kommer inte från någon innovatörsfamilj – även om det visserligen drevs åkerier i släkten – utan det var just förkärleken till alger som bidrog till att Swedish Algae Factory såg dagens ljus 2014.

Fröet till Mimbly såddes då Isabella Palmgren dels på grund av pappas jobb, dels på grund av studier i exempelvis Indonesien tillbringade mycket tid utomlands och på nära håll fick se hur länder kunde lida extrem vattenbrist.

”I Sverige tar vi inte bara rent dricksvatten i kranen för givet, utan vi spolar också våra toaletter med det.”

På frågan hur Mimblys hisspitch låter med tanke på vinsten vid pitchtävlingen hos Female Founders blir svaret:

”Du måste vara dig själv, tro på det säger och få folk att förstå vad du pratar om. Vårt problem är att vi har en ganska teknisk produkt och då gäller det att anpassa budskapet till den du pratar med.”

För Sofie Allert ligger fokus vid införsäljningar bland annat på att bolaget utvinner material som kan användas till allt från att väsentligt förbättra effektiviteten hos solpaneler till att nyttjas som en mer hållbar ingrediens inom hudvård och kosmetik.

”Då vi är en producent av material som kan användas för en rad olika tillämpningar såsom alltifrån kosmetik och solpaneler till att ge näring åt fiskar kan det ibland vara lite svårt att pitcha in vårt bolag.”

Swedish Algae Factory samarbetar bland annat med den landbaserade fiskodlingen Smögenlax.

Här går upplägget går ut på att algfabriken kan sänka produktionskostnaden med hjälp av näring från fisken medan kiselalgernas organiska biomassa som ses innanför deras skal kan förvandlas till föda åt fisken.

Mimbly har framförallt kunder som hotell, bostadsrättsföreningar och vandrarhem.
På sikt är visserligen tanken att också nå ut till privatkunder, men det kommer att dröja och utrullningen lär inte inledas i Sverige.

”Vi börjar snarare med marknader som lider stor vattenbrist”, säger Isabella Palmgren.

Även om det råder spänd förväntan inför EIT Awards menar duon att oavsett hur det går håller miljöteknikbolag gärna varandra om ryggen då man verkar mot samma mål – det vill säga att värna om miljön.

Då jag nämner att docenten Victor Galaz vid Stockholm Resilience Center menar att vi har ett tidsfönster på max 10-20 år att få ordning på klimatet menar Sofie Allert att vi med en sådan kort tidshorisont måste våga skapa företag som stöper om samhället och att det kräver en massa riskkapital.

”Problemet är att en stor del av riskkapitalet går till bolag som kan ge snabba pengar och hög avkastning på investerat kapital. Då blir det inte så mycket över till miljöteknikbolag.”

Isabella Palmgren infliker:

”Folk förstår inte hur stora problemen är.  Jag menar vi har faktiskt den lägsta grundvattennivån någonsin.”

Då jag påpekar att både Grönland och Arktis håller på att smälta i rasande takt med kraftig höjning av vattenytan som följd ger Isabella Palmgren följande kommentar:

”Det är såklart inte bra, men det rör saltvatten. Problemet är att avsaltningsanläggarna drar en massa energi. Skulle vi bara lösa det problemet kan vi också lösa problemet med brist på rent vatten.”

På frågan hur Europa tänker kring miljöteknikbolag uppger duon att EIT är en stor miljöcommunityn och att den ägnar sig mycket åt såddfinansiering samt att EU generellt sett rör sig sakta, men säkert i rätt riktning.

Hur allvarligt ser ni på läget?

”Sverige är ett samhälle där vi konsumerar mycket. Så det hela kokar ned till att vi måste bli bättre på att sprida information och tala mer öppet om problemen med koldioxidutsläpp”, säger Isabella Palmgren.

Duon menar också att man måste sluta stirra sig blind på kortsiktiga kvartalsvinster för att öka accelerationen av miljöteknikbolag.

”Det kortsiktiga fokuset gör det svårt att få loss de långsiktiga investeringar som bolag som oss behöver.”

Blickar vi bortom höstens tävling och in i framtiden har Mimbly visionen att hjälpa så många som möjligt i världen att använda vatten smartare.

”Det kan vara svårt att styra hur mycket du måste tvätta, men har du bara ett mer hållbart system går det både att spara en massa vatten och minska problemet med att mikroplaster.”

Sofie Allert hoppas att Swedish Algae Factory ska kunna dra sitt strå till stacken för att rädda världen genom att tekniken bland annat kan bidra till en mer hållbar energiförsörjning, användning av mindre hälso- och miljöfarliga kemiska substanser samt minskade koldioxidutsläpp genom att algerna naturligt absorberar koldioxid.

”Lyckas vi nå målet med 100 fabriker 2030 skulle jag verkligen känna att vi har gjort ett rejält avtryck. Det går faktiskt att kombinera att rädda världen med att göra affärer.

Isabella Palmgren infliker:
”Vi får aldrig glömma att jorden klarar sig utan oss, men vi klarar oss inte utan den.”

Så förenar du affärer med att rädda klimatet:

Sofie Allert:
1. Skapa ett affärscase runt att rädda klimatet som går ihop ekonomiskt för att kunna skapa en verksamhet som kan bidra till att rädda klimatet under lång tid.
2. Våga starta verksamheten. Om du inte lyckas så lär du dig mycket av att misslyckas som kan bidra med stort värde på vägen mot att skapa mer affärsmodeller som räddar världen.
3. Skaffa dig en mentor/styrelse med relevant erfarenhet som du kan bolla din verksamhet med.
4. Ge inte upp när det känns motigt. Att starta nya typer av obeprövade verksamheter innebär alltid problem att överkomma, annars vore det inte obeprövat.
5. Ha kul på resan och känn dig stolt över att du är med och bidrar på vägen mot ett mer hållbart samhälle.

 Isabella Palmgren:
1. Kör på en idé inom ett fält som du personligen tror på.
2. Försök att kombinera företagsmål med dina personliga mål, så att du håller dig motiverad.
3. Hitta kollegor som brinner för samma område.
4. Utgå ifrån ett problem och hitta en lösning utifrån det.
5. Hitta ett business case där incitamentet är ekonomiskt eller underlättar för användaren avsevärt.