Fotograf: Reed Saxon/AP

Nya uppgifter: Amazons intåg i Sverige dröjer – missar Black Friday

E-handelsbjässen har svårt att hitta rätt personal, uppger källor för DI.

Amazons lansering i Sverige är försenad och verkar inte bli av innan Black Friday i november, enligt källor till Di Digital.

Problemet ska ligga i rekryteringsprocessen där den amerikanska e-handelsjätten ännu inte har hittat rätt personal i Sverige. Uppgifterna är hämtade från en person inom den svenska e-handelsmarknaden.

"Jag har talat med en person som blev uppringd av en sydafrikansk headhunter för ett par veckor sedan angående ett jobb inom online-marknadsföring på Amazon i Norden. Bilden var att Amazon inte skulle hinna med en lansering i år”, sade personen.

Samma källa har också fått reda att Postens dialog med Amazon har avstannat. De två sidorna har sedan tidigare ett undertecknat ett ramavtal för leveranser.

Slutligen ska samma källa också ha fått reda från en vd på en större svensk nätbutik att Amazon Marketplace saknas fortfarande i planerna för en lansering i Norden.

Om Amazon lanserar en svensk nätbutik är det troligt att även Amazon Marketplace rullas ut. Amazon Marketplace låter andra e-handelsaktörer sälja sina produkter via Amazon.

Läs även: Clas Ohlson + Amazon = Sant


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant