Byggde ett Superföretag med fantastiska siffror – men därför lägger han ner

Almens Äventyrsskolor har fantastiska siffror i bagaget. Men efter drygt fem år har grundare och vd Per Almqvist valt att gå vidare till nya äventyr.

Med en tillväxt på 22 procent, en vinstmarginal på 25 procent och en avkastning på eget kapital på 123 procent placerade sig Almens Äventyrsförskolor i höstas på Veckans Affärers Superföretagslista.

Almens Äventyrsskolor startade i Göteborg 2012 som ett idéburet företag med miljö och naturvetenskapligt inriktade förskolor och familjedaghem med det egenutvecklade konceptet Pedagogiska äventyr.

”Anledningen till att det gått så bra är att vi haft ordning och reda på bolaget, anpassat kostnaderna efter intäkterna och valt att växa så mycket vi kunnat utan att påverka resultatet. Det var minst lika bra siffror 2017 som 2016”, säger vd och grundaren Per Almqvist.

Trots det har han bestämt sig för att lägga ned verksamheten.

Läs mer om Superföretaget Almens Äventyrsförskolor och om varför Per Almqvist har bestämt sig för att gå vidare, framgångarna till trots, på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights:

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  4. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant