Martin Palm, till höger, i programledarrollen. Fotograf: Kollage/Primetime

Frågesporten som får svenskarna att bänka sig framför mobilen klockan åtta varje kväll

Primetime, frågesporten som spelas live varje dag klockan 20 via en app, har tagit Sverige med storm. På knappt sex månader har frågesporten nästan lika många tittare som ett avsnitt av Seinfeld.

Klockan 20 i söndags, den 26 augusti, hade nästan 27 000 svenskar bänkat sig med mobilen i handen för att spela Primetime. Det var nytt rekord.

”Jag kollade upp vad Seinfeld, som går på sexan klockan 17.30, hade för tittarsiffror. De hade 29 000 tittare. Vi är nästan där efter att bara ha funnits sedan i mars”, säger Martin Palm, en av sex grundare till Sventertainment, bolaget bakom Primetime, tillika dess vd.

Det är han, eller någon av de andra programledarna, som syns live i mobilen när spelet startar. I nederkanten rullar en strid ström av kommentarer från engagerade spelare om allt mellan himmel och jord. 'Kör, kör' är en av de vanligaste från otåliga spelare.

Det börjar enkelt men vartefter blir det svårare. Riktigt svårt ibland.

Frågorna och de tre svarsalternativen visas i displayen och man har 10 sekunder på sig att svara. Svarar man fel åker man ut. I potten finns 1000 kronor att dela på för de spelare som klarar alla elva frågor.

På söndagar är det 2000 kronor i potten.

”Vi har sett att pengarna har en relativt liten dragkraft, det är helt annorlunda saker som driver. Hade vi frågat en expert på millennials, som utgör en stor del av våra användare, hade hen troligen sagt att det aldrig skulle gå att tvinga dem till en viss tid och att de snarare vill visa att de är korkade. Vi är glada att göra det coolt med kunskap”, säger Martin Palm.

Det började med att en annan av grundarna, Petter Lindqvist, fick nys om HQ Trivia, ett liknande spel i USA. Han tog kontakt med sin kompis, Daniel Weilar som tidigare var vd på Nyheter24.

”De såg att idén låg i linje med tre stora trender, live, interaktivitet och mobilbaserat, och konstaterade att de skulle kunna göra en bättre version, både tekniskt och vad gäller formatet. Så de började samla ett team”, säger Primetime-vd:n.

Utvecklingen tog fart i våras, som ett sidoprojekt till grundarnas vanliga sysselsättning.

Den 16 mars var det dags för en första betaversion.

”Petter var programledare och det var kanske 20 eller 30 av hans kompisar som var inne och spelade.”

Sedan har det fullkomligen exploderat.

Det tog 75 dagar att nå 10 000 nedladdningar av appen, men att gå från 110 000 till 120 000 tog bara ytterligare 3 dagar, berättar Martin Palm.

”Över 90 procent av alla som laddat ned appen har spelat minst en gång de senaste fyra veckorna. Våra spelare är superfans och vi vill vara en bästa kompis och bli en framtidens mediekanal.”

Framtidens mediekanal?

”Om man tittar på trenderna idag så jobbar alla mediehus med direktsända format, som till exempel en fotbollsmatch. Problemet är att dessa tittare är illojala, de går till de som köpt de svindyra sändningsrättigheterna. Vi behöver inte det. Vi har spelarna som våra kompisar och fans och kommer inte att slänga på dem konstiga banners eller blixtar. Dessutom är vårt format så flexibelt.”

Det är just det flexibla formatet som är grunden till affärsidén bakom Primetime. Hittills har Primetime tre kommersiella samarbeten, Max Hamburgare, Mat.se och Betsson.

”Med Max gjorde vi en grej för att uppmärksamma att de fyller 50 år i år. Vi skapade en maratontabell med 50 frågor. Vinnaren fick en resa med Max till Way Out West, som är en av deras partners. Vi sände live från festivalen med ett musikquiz och lät personer som Max samarbetar med vara programledare.”

LÄS ÄVEN: Hennes dammsugare ska rädda haven från plasten



De sex grundarna, som förutom Martin Palm, Petter Lindqvist och Daniel Weilar består av Tomas Jämtbäck, Johan Ribb och Fredrik Kilian, är innovativa och har barnasinnet kvar. Ibland testar de nya idéer live.

”I juli när vi hade 6000 spelare kvar i spelet frågade vi vilken smak Piggelin har. Alternativen var päron, tuttifrutti eller banan. De flesta svarade päron, vilket var fel. Det är tuttifrutti. Det blev kaos i chatten och på Google trends kunde jag se att sökningen på Piggelin stuckit iväg i samband med vår sändning. Senare tog vi marknadschefen för Piggelin i sändning för att bekräfta att glassen har tuttifruttismak. Det är ett bra bevis för engagemanget hos våra spelare.”

Hittills har grundarna finansierat bolaget med egna pengar men just nu är de ute för att ragga pengar för en expansion. Mycket pengar.

”Vi tror att vi kan bygga framtidens frågesport. Hittills har vi licensierat ut vår teknik och plattform till en aktör i Schweiz och en i Tyskland. Men i nästa steg kommer vi att äga marknaderna själva.”

Han berättar att amerikanska HQ Trivia, som funnits ett drygt år, tagit in nytt kapital till en värdering på 100 miljoner dollar.

”Vi tycker att vi har en bättre teknisk plattform. Det är superviktigt att allting måste vara i perfekt synk och det har vi. Dessutom har vi en hög bildkvalitet.”

LÄS ÄVEN: Professorn: ”Sociala medier gör att allt fler tror på katastrof trots att Sverige går som tåget”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Forskningsbolaget jublar över lyckad studie – börsen också
  5. 3 typiska fel män har om kvinnliga investeringar
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant