Fotograf: Natural Cycles, Unsplash

”Vilseleder kunder” – Natural Cycles reklambudskap förbjuds i Storbritannien

Efter larmet om oönskade graviditeter – här är nästa bakslag för svenska p-appen.

Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, ASA, har förbjudit svenska preventivmedelsappen Natural Cycles att porträttera sin produkt som ”mycket tillförlitlig" (highly accurate) i sin marknadsföring. Det skriver The Guardian.

ASA uppfattar att det är att vilseleda kunder efter att formuleringen förekommit i en annons på Facebook.

I annonsen beskriver Natural Cycles den egna appen som mycket tillförlitlig, certifierad och anpassningsbar för varje kvinnas menstruationscykel.

Men detta inlägg har resulterat i fem klagomål och förra månaden valde ASA att inleda en utredning kring appens effektivitet.

Läs även: Sjukhus anmäler Natural Cycles efter 37 oönskade graviditeter

I sin dom uppger myndigheten att påståendet om säkerheten kan uppfattas som att appen är en pålitlig preventivmetod, vilket kan få kvinnor att börja använde den istället för andra etablerade preventivmetoder, inklusive de som varit mycket tillförlitliga för att förebygga oönskade graviditeter.

Natural Cycles har sagt att appen är säker till 99 procent vid perfekt användning och till 93 procent vid typisk användning. Den senare siffran ligger i linje med nivån för traditionella preventivmedel som p-piller, enligt bolaget.

Läs även: Trots oönskade graviditeter: Nu får svenska p-appen tillstånd i USA