Pressade matpriser och nya sorters butiker när e-handeln växer så det knakar

Förändrade förpackningar och butiker. Lägre priser. Blixtsnabba och personliga kampanjer. Det blir på några års sikt följderna i den svenska livsmedelsbranschen av att e-handeln växer så det knakar, enligt en ny rapport.

Svenskarna har börjat handla mat på nätet. De stora kedjorna som Ica och Coop har de senaste åren sjösatt e-handel och mer nystartade digitala bolag som Mathem har vuxit fram.

Förra året såldes mat på nätet för 4,7 miljarder kronor, enligt Svensk Digital Handel. Det motsvarar 1,6 procent av omsättningen på livsmedelsmarknaden.

Men tillväxten är snabb, i snitt 30 procent de senaste åren, enligt HUI, Handelns Utredningsinstitut.

Och utvecklingen kommer fortsätta i samma riktning, menar HUI, som i en ny rapport tillsammans med DLF, en branschorganisation för daglivvaruhandeln, spår att nätet inom en tioårsperiod kommer att stå för 10-15 procent av omsättningen. 

Det kommer att ge en rad effekter på branschen och det är hög tid att börja förbereda sig, menar rapportförfattarna.

Prispressen på daglivvarumarknaden väntas öka till följd av digitaliseringen, men även ge möjlighet att arbeta med differentierad prissättning. När artificiell intelligens och röststyrda assistenter blir en del av handeln kan det stärka redan starka varumärken, enligt rapporten.

Dessutom kan butiksformaten komma att förändras, heter det, eftersom de fysiska butikerna måste bemöta att kunderna efterfrågar ett individualiserat och lokalt utbud. Även förpackningarna påverkas, enligt rapporten. När varorna köps och marknadsförs på nya sätt ställer det nya krav på förpackningarnas utformning och design.

Kampanjer pekas ut som ett av de områden som påverkas mest av digitaliseringen.

”Ledtider försvinner och den som använder data smart kan blixtsnabbt lansera individualiserade kampanjer. Försäljning online medför även utökade analysmöjligheter. Görs inte det blir den digitala butiken bara en fysisk butik på nätet”, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande om rapporten.

HUI-vd:n tar också upp att det ofta ifrågasätts huruvida mat på nätet kan säljas i stor skala i Sverige eftersom landet har få invånare och är glest befolkat.

”Sanningen är att centrala Stockholm är lika tätbefolkat som London och att den som placerar ett lager klokt i Mälardalsregionen har fyra miljoner svenskar mindre än två timmar bort. Det skulle jag säga är ganska goda förutsättningar”, säger Jonas Arnberg.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant