Fotograf: Ben Weber/Unsplash

Ny ‘shopping’-trend bland unga – handla med en selfie

Modebranschen har fått konkurrens av sociala medier och att hyra ut kläder kan bli räddningen.

Svensk modehandel har haft tuffa utmaningar senaste tiden. En av anledningarna är näthandeln, men det är enbart en del av sanningen, enligt Jonas
Larsson, universitetslektor i mode och textil vid Textilhögskolan i Borås.

Larsson studerar trender och modekonsumtion och han menar att ett nytt fenomen genom sociala medier har förändrat våra köpvanor.

För de unga, ofta kallade Millennials, behöver kläder och den signalerade statusen de ger inte innebära konsumtion. Istället räcker det att prova kläderna i provrummet och ta en selfie för att sedan generera och konsumera likes på sociala medier.

“På senare år har vi fått sociala medier, som Instagram, och då blir
det bilden av oss som bygger vår image. Vi får ”likes” på nätet i stället för i
verkliga livet, och det behöver inte nödvändigtvis innebära konsumtion”,
förklarar Larsson för TT.

Även Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil, har noterat fenomenet av att unga konsumerar kläder på ett helt annat sätt än tidigare.

“Ska man finnas kvar på kartan så gäller det att inte bara sälja kläder, då
får man nog tänka på andra sätt också. Flera testar nu att hyra ut i stället”, berättar hon.


TOPPDELAD

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium