Fotograf: Wong Maye-E/AP, VA (montage)

Vi besökte H&M-rivalen Uniqlos invigning i Stockholm – här är vd:ns svar om Sverige, butiksdöd och online-satsningen

Uniqlos grundare Tadashi Yanai välkomnade kunder till nya flaggskeppsbutiken under en öppningsceremoni på fredagen.

De första hade stått och väntat sedan klockan 06 på morgonen. På fredagsförmiddagen öppnade Uniqlos nya flaggskeppsbutik på drygt 1 500 kvadratmeter mitt i centrala Stockholm.

Trängseln var stor och köerna ringlade sig långa längs med Kungsträdgården när Veckans Affärer besökte invigningen.

"En dröm kommer i uppfyllelse, här!", inledde Tadashi Yanai, Uniqlos grundare och vd för ägarbolaget Fast Retailer, öppningstalet för den första butiken i Norden.

Hans tal följdes av Ylva Berg, vd för Business Sweden, som sa ”det här är en dröm som kommer i uppfyllelse även för Business Sweden”. I över 10 år har Business Sweden arbetat med Uniqlo för att en etablering ska ske.

Tillsammans med personal och den japanska ambassadören klippte Berg och Yanai öpnningsbandet med gyllene saxar. Sedan hälsade Yanai kunderna välkomna till personalens applåder.

Den första fysiska butiken i Norden följs av en större satsning på e-handel.

Redan nästa vecka kommer ’click and collect’ att vara tillgängligt för kunderna, berättar COO Mikiya Kurosu. Butiken kommer vara ett nav i en integrering av digitala och fysiska handeln.

”Byten och returer från online kommer att vara möjliga i butiken. Det kommer att bli en fullständig omnikanal”, berättar Wioletta Staaf, som är Brand Marketing Manager.

Samtidigt som andra butiker slår igen och lokala konkurrenten H&M befinner sig i kris, väljer Uniqlo alltså att först inta Stockholm och sedan Köpenhamn under 2019. Nätbutiken rullas först ut i Sverige, Finland och Danmark.

Under en presskonferens igår berättade Tadashi Yanai att han inte räds någon butiksdöd – men inser allvaret i situationen för branschen.

”Från min synvinkel står detaljhandel inför en kris. Ju äldre en industri är, desto äldre är affärsmodellerna. I vår moderna värld handlar det inte om att ha ett överflöd av produkter. Istället måste vi placera kunden i mitten. Vi bör inte fokusera på att pusha för vad som ska säljas, utan på vad kunden vill köpa.”

Yanai sade också att gränserna mellan konkurrenter och samarbetspartner blir allt mindre i en digital värld.

Läs även: Sverigeaktuella Uniqlos vd: Vi ska driva försäljning – tillsammans med H&M

”E-handelsspelarna är aktiva. De kan potentiellt vara konkurrenter men också samarbetspartners. Vi lever i en värld utan gränser. Digital detaljhandel handlar mycket om att tillhandahålla information. Vi måste skapa nya affärsmodeller. Digitalisering och globalisering har skapat en värld utan gränser.”

När Veckans Affärer frågar honom varför han valde just Stockholm som första nordiska marknad blir svaret:

”Stockholm är den mest inflytelserika av alla nordiska huvudstäder. Åsynen och platsen [av Sverigehuset] var min drivkraft. Det är en fantastisk butik, bortom mina förväntningar.”

Förutom att han uppskattar den vackra svenska naturen ser Yanai många likheter mellan Sverige och Japan.

”Svenskar uppskattar den enkla och har en stolthet i att värdesätta sin familj och sina vänner. Det är vanlig likheter mellan Sverige och Japan. Svenskar uppskattar funktionell och fördelaktig design samt modern konst. Vi kan se detta i tunnelbanestationer på hur design och konst är en del av vardagen. Det är en ära att öppna en butik i denna byggnad som är konst i sig.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Färsk undersökning: 2 av 3 unga svenskar känner inte till den viktigaste principen för att få pengar att växa
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant