Fotograf: Jill Bederoff

Deras uppfinning minskar vattenförbrukningen med 98% – Ikea är redan en partner

Grundarna bakom nystartade Altered har all anledning att vara nöjda. De sitter nämligen på innovationen hela världen väntat på.

Ibland mår uppfinningar bra av att ligga i en byrålåda och mogna. I det här fallet låg den där i sex år innan den plockades fram. Men då, för två år sedan, var tajmingen perfekt.

Det var under en av många familjemiddagar hemma hos innovationsprofessorn Kaj Mickos som den gamla prototypen dammades av. 

”Kaj, som är min svärfar, hade gjort många tidigare försök att entusiasmera oss i familjen kring olika projekt. Men den här gången hade jag just berättat om att jag och min kompis Mikael var sugna på att ta tag i något nytt, en fysisk produkt som kunde göra skillnad i världen. Då plockade Kaj fram sin gamla idé”, berättar Johan Nihlén, vd och en av grundarna till Altered, när vi möts på kontorshotellet Alma på Nybrogatan 8. 

Kaj Mickos, som vid sidan av den akademiska karriären ägnat stora delar av sitt yrkesliv att lära företag hur innovationer skapas, hade sex år tidigare befunnit sig i Shanghai. 

”Det var strax innan världsutställningen 2010, Better City, Better Life, som jag gjorde ett innovationsrace med kinesiska universitet. Vi tog oss an utmaningen med vatten. I en analys av problemet insåg jag att vi måste utgå ifrån alla de kranar som redan finns”, säger Kaj Mickos. 

”I en vanlig kran rinner tio till tolv liter vatten ut per minut. Det är mycket vatten och det är bara en bråkdel som nuddar dina händer eller sköljer av tallriken, resten åker vid sidan av. Min idé var att atomisera vattnet så att varje droppe får sin egen yta och samtidigt öka hastigheten. Då får man ut en större effekt av varje droppe”, lägger han till. 

På morgonen efter att de lanserade sin produktidé på crowdfunding-sajten Kickstarter hade Johan Nihlén fått 800 nya mail i sin inkorg. 

Om det gick lätt att nå finanseringsmålet så var det betydligt svårare att nå målet om leveranser till alla ”backers” till jul. Johan Nihlén fick plötsligt empati för tidigare kampanjer där tidsplanen varit alltför optimistisk. 

”Logistiken och konstruktionen var inte riktigt på plats och med den nya finansieringen hade vi möjlighet att göra en ännu bättre produkt. Så vi gjorde ett omtag och började leverera i april, maj 2017.”

Den första produkten, Altered:Nozzle Dual Flow, var främst utvecklad för hushåll. Den har två lägen, ett där vattnet kommer som en dimma och som sparar 98 procent, och ett där vattnet sprayas och som sparar 85 procent.

”Att fylla ett glas vatten i dimläget tar 3 minuter. Därför kan du byta läge till ett mer normalt flöde, eller 1,2 liter per minut. Det finns också en möjlighet att ytterligare öka flödet för att exempelvis kunna fylla kastruller i kök. Men även där har man inte behov av mer vatten än 4 liter per minut”, säger Johan Nihlén.

Läs även: Hennes dammsugare ska rädda haven från plasten

Men det var också en hel radda företag som hörde av sig efter Kickstarter-kampanjen, alltifrån Coca-Cola till indiska Tata. Ett annat företag som hörde av sig var Ikea. 

”Under lång tid förde vi hemliga diskussioner med Ikea kring att öppna våra licenser och låta Ikea ta fram en egen version av vår produkt. Förutom licensintäkter fick vi också stöd i att utveckla vår egen version.”, säger Johan Nihlén. 

Den 7 juni i år blev samarbetet officiellt. Ikeas version kommer att heta Misteln och beräknas kosta 5 euro när den blir tillgänglig om cirka ett år. 

Hur kan man relatera det till de 32 euro som ni tar för ert munstycke idag?

”Den produkt vi har på marknaden idag är tillverkad helt i blyfrimässing och har givetvis en annan hållbarhet och känsla än Ikeas produkt som tillverkas i plast. Så de vänder sig till olika kundsegment. Ikea säljer ju också bara sin version i sin egen kanal. Resten av världen är öppen för oss", säger Johan Nihlén och fortsätter:

"Vi kommer också att producera en egen plastversion som skiljer sig vad gäller material, funktion och inte minst design. Även om den inte kommer bli lika billig som Ikeas, så ligger den närmare. Så i slutändan är det upp till konsumenten att välja vilken produkt man föredrar. Men det allra viktigaste för oss är att faktiskt göra en skillnad i den allvarliga vattensituation som råder i världen idag. Att då ha möjlighet att verkligen nå ut globalt med våra produkter var en möjlighet vi ville agera på.”

Hittills har Altered sålt 60 000 munstycken, mest till privatpersoner, över hela världen. Tillsammans med exempelvis hotellkunder har de utvecklat nya modeller som också passar för kontor och publika platser. Tillsammans med distributörer i USA och Mellanöstern och Indien kommer de ny fokusera på att komma ut även till dessa kunder.

Redan innan crowdfunding-kampanjen tog Altered in ett första mindre kapital från serieentreprenören Viktor Tell, som också är en vän till Johan Nihlén. Tillsammans ledde de sedan en första finansieringsrunda på 4,5 miljoner kronor med investerare från Viktors nätverk. Nu är en ny finansieringsrunda på gång där Altered tar in 15 miljoner kronor i nytt kapital för att kunna fortsätta den geografiska expansionen. 

Altereds uppfinning ligger för patent på flera marknader men än så länge finns inga direkta konkurrenter enligt Kaj Mickos och Johan Nihlén.

Men är inte den uppmärksammade duschen Orbital en konkurrent? 

”Nja, vi tycker Orbitals dusch som återanvänder vattnet är en fantastisk lösning. Men det är en mer omfattande och dyrare installation. Vår främsta styrka är att vi har en snabb och enkel installation av vår produkt i befintliga blandare. Vår teknik behöver också utvecklas för att passa duschar. Exempelvis är dropparna i dimma så små att de tappar i värme snabbt. Då måste man öka temperaturen vilket använder mer energi, och det är något vi vill undvika. Men vi har en prototyp på lösning idag, så det är något vi jobbar på. Men vi ser att både vår och Orbitals lösning har sin plats på marknaden.”, säger Johan Nihlén. 

Altered har inte bara dragit till sig intresse från företag och privatkunder världen över, de har också blivit ordentligt prisade under sin korta levnadstid.

I fjol gick de som vinnare ur Clas Ohlson Product Innovation Challenge, vilket också innebar att Altereds munstycken blev tillgängliga på alla Clas Ohlsons marknader och säljkanaler.

I år var Altereds munstycke en av fem innovationer som fick Världsnaturfondens pris Climate Solver för att ha en stor positiv påverkan på utsläpp och energitillgång de närmaste tio åren. Sist men inte minst vann Altered i maj Nordic Cleantech Open. 

Läs även: Här är Legos första hållbara bitar – tillverkade av sockerrör


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Färsk undersökning: 2 av 3 unga svenskar känner inte till den viktigaste principen för att få pengar att växa
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant