Svenska rymdentreprenören: ”Jag gillar galna förslag – om 5–10 år går de att genomföra”

Tvättmaskiner utan vatten, yteffektiva lastbilshytter och drönare som tål extrem kyla. Cecilia Hertz ser till att innovationerna som utvecklats för rymden kan användas på jorden.

”Jag jobbar med det jag älskar. Jag skulle inte kunna göra något annat”, säger Cecilia Hertz, som för 17 år sedan grundade Umbilical Design. Att folk runt om kring henne sa att det inte gick att starta ett rymddesignföretag i Sverige struntade hon i.

Efter ett par år med fokus på att designa för rymdfärder och astronauter fick hon möjlighet att bli en av de i dag sexton ”space brokers” i Europa som den europeiska rymdstyrelsen ESA utsett.

Hon och de andra rymdmäklarna jobbar med tekniköverföring, det vill säga att all den påkostade teknik och nya material som utvecklas för rymdbruk kommer till användning även på jorden. Förtroendet från ESA förnyas var tredje år genom en omfattande upphandling.

Läs hela intervjun med Cecilia Hertz på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights:

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Läs här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant