Udda tonårshobby bakom hennes vinstmaskin

Varumärket Maria Åkerberg är i dag det största hudvårdsmärket på den professionella marknaden i Sverige. Och bolaget bakom, Dermanord, har kvalat in på Veckans Affärers superföretagslista. Men vägen till dagens företag har inte varit spikrak.

”Jag experimenterade med att göra vatten- och oljeutdrag ur växter som tonåring. Jag tyckte inte det var något annorlunda. Men det var ju grundforskning”, säger Maria Åkerberg vd för Dermanord.

Bolaget startade 1995 som enskild firma efter att Maria Åkerberg blivit av med jobbet som byggnadsingenjör och beslutade att läsa kemi, utbilda sig till hudterapeut och starta hudvårdssalong för att förverkliga en tonårsdröm. År 2002 ombildades det till aktiebolag. Någon hudvårdssalong har det ännu inte blivit, däremot en fabrik i Frillesås utanför Göteborg, varifrån allt utgår.

”Förra året var omsättningen 89,6 miljoner kronor. I år kommer vi passera 100 miljoner kronor. Det är så stor efterfrågan på våra produkter och vi får så många återförsäljare och användare bara på rekommendationer”, säger Maria Åkerberg.

Läs hela intervjun med Maria Åkerberg och hennes och varumärkets väg till Superföretag på vår premiumsajt Veckans Affärer Insights:

Prova Veckans Affärer Insights kostnadsfritt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Läs artikeln här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.