Sverigeaktuella Uniqlos vd: Vi ska driva försäljning – tillsammans med H&M

Om exakt en vecka får H&M ny konkurrens på hemmaplan från Uniqlo – men den japanske vd:n hävdar att kedjorna kommer att driva försäljning tillsammans.

Fredagen den 24 augusti slår H&M-konkurrenten Uniqlo upp portarna till sin första butik i Sverige på Hamngatan i Stockholm – tvärs över gatan från H&M:s flaggskeppsbutik.

LÄS ÄVEN: Sverigeaktuella Uniqlo trotsar butiksdöden – säljer mer än någonsin

Nu säger grundaren och vd:n till Di Weekend att Uniqlo planerar att fortsätta öppna nära H&M-butiker i Sverige – för att driva försäljning genom synergi.

”Nu när vi öppnar i Sverige vill vi bygga butiker nära H&M och jag tror att det kommer göra att vi driver försäljning tillsammans”, uppger Yanai för den svenska tidningen.

Vidare säger Yanai att H&M handlar främst med mode, eller ”fast fashion”, och att Uniqlos kläder är vad bolaget själva kallar ”lifewear”. Det gör företagen i grunden olika, varför Yanai anser att de två bolagen inte konkurrerar med varandra.

Inför Sverigelanseringen har den japanska kedjan skapat en kampanj där man låter sju svenska “ambassadörer” visa upp kläder från Uniqlos höstkollektion.

Syftet är enligt bolaget att belysa “den funktionella skönheten” hos lifewear, och koppla den till Stockholm genom ambassadörer verksamma inom teater, gastronomi, musik, dans, konst, design och sport.

Uniqlos Sverige-ambassadörer, från vänster: Henrik Sauer, Lamin Holmén, Mirjam Björklund, Lars Nittve, Hedda Stiernstedt, Jacob Mühlrad och Lotta Kühlhorn. Foto: Pressbild Uniqlo

För några år sedan uppgav Tadashi Yanai att målet för koncernen, Fast Retailing, var att omsätta 50 miljarder dollar år 2020. Idag bedömer Yanai att man inte kommer uppnå det målet, mot bakgrund av att man anser att det viktigaste är att man öppnar och driver framgångsrika butiker.

LÄS MER: H&M nere i brygga – Uniqlo satsar på världsherravälde


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium