Fotograf: Henrik Montgomery/TT

Daniel Eks nästa mål: 3 miljarder radiolyssnare

Att man vågade satsa på freemium när ingen annan gjorde det – och inledde i Sverige – ser Daniel Ek som de viktigaste förklaringarna till musiktjänstens framgångar. Nästa mål är världens 3 miljarder radiolyssnare, berättar Spotify-grundaren i och med bolagets nya giv om ökad transparens.

Vi befinner oss i Spotifys nya lokaler på Regeringsgatan 19 i Stockholm som förutom Daniel Eks eget gaming-rum har utsikt över hela City från våningsplan 13.

Byggnaden i all ära, men presseventet är framförallt ett tillfälle att få en Q&A-session med bolagets grundare som under flera år mer eller mindre har vägrat att ställa upp på intervjuer.

Dustee Jenkins, chefen för global PR och kommunikation med 9 månader i bolaget, förklarar att Spotify nu siktar på att vara transparent i sin kommunikation.

Det kan jämföras med den tidigare något aggressiva approachen då skriverier inte har fallit Spotify i smaken, parat med nonchalant bemötande då man har dristat sig att be om en intervju med Daniel Ek.

Nåväl, det verkar uppenbarligen vara dags att gräva ned stridsyxan med pressen.

Siktet inställt på radiolyssnarna

Samtidigt är den nya och mer transparenta linjen ingen större överraskning då noteringen på New York-börsen tvingar fram ökad öppenhet. 

Vi får i alla fall veta att Spotify till dags dato har 83 miljoner prenumeranter, 35 miljoner låtar, 180 miljoner aktiva användare och 2 miljarder spellistor.

Daniel Ek gör klart att man bara har börjat och att siktet är inställt på alla 3 miljarder människor i världen som lyssnar på radio.

”Även om vi skulle få en exklusiv deal med Taylor Swift kan inte vi förhindra att hennes musik spelas på radio. Däremot är jag övertygad om att radio kommer att försvinna alltmer i takt med att streamad musik tar över.”

Spotify-grundaren hävdar också att om bolaget inte både skulle investera stort i expansion och FoU skulle det vara lönsamt redan idag.

Spotify har idag 36 kontor som täcker 64 marknader – enbart i Sverige finns 1 300 anställda med över 70 nationaliteter representerade. Enligt globala HR-chefen Katarina Berg har bolaget en galen tillväxt där man i dagsläget anställer drygt 100 personer per månad.

En gång per kvartal flyger streamingjätten in samtliga nyanställda till Stockholm från världens alla hörn för att ge dem en rivstart i bolaget.

Framgången ligger i freemium-modellen

Ett exempel på att Spotify också satsar stort på FoU är att bolaget har lagt flera år på att utveckla och anpassa sin freemium-tjänst för mobilen så att du numera inte behöver ”shuffla” låtar. Mantrat lyder: ”The more you play, the more you pay”.

Det mantrat innebär också att Spotify lägger stort fokus på att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt för gratisanvändarna framöver.

LÄS ÄVEN: Nedbantad version av Spotify till marknaden – ska värna om din mobildata

Daniel Ek menar även att det faktum att Spotify vågade satsa på freemium när innan annan gjorde det är en av de viktigaste förklaringarna till bolagets gigantiska framgångar. En annan att Spotify startade i Sverige.

”Vi fick chansen att växa organiskt land för land.”

Just nu ligger stort fokus på att integrera Spotify överallt. Bolaget träffar bland annat mängder av avtal med biltillverkare, men har också ingått ett mångårigt partnerskap med sydkoreanska elektronikjätten Samsung.

”Vårt fokus har legat på att investera i ekosystem och vi märker också att alltfler aktörer inte ser någon anledning att utveckla sin egen musiktjänst”, säger Daniel Ek.

På frågan hur Spotify ser på att träffa direkta avtal med artisterna anser Daniel Ek att Spotify mår bättre av att utveckla plattformar som hjälper artisterna att nå fler fans.

”80 procent av artisternas intäkter kommer från turnerandet”, säger Daniel Ek.

”Fans First”

Den nordiska marknaden är uppdelad på två huvudområden – dels att utveckla nya verktyg för artister och kreatörer, dels hjälpa dem att hitta nya fans. Konceptet ”Fans First” innebär att man arrangerar privata spelningar för att artisterna ska få närmare kontakt med sina största fans.

Ett exempel på det var när Grammis-belönade Silvana Imam bjöd in 70 fans till en spelning på en bakgård i Stockholm och fansen rördes till tårar. Ett annat då Tomas Andersson Wij gjorde uppehåll i sin konsert för att även ge fansen chans att ställa frågor.

Ett tredje att inga mindre än Foo Fighters höll konsert för ett hundratal gäster.

”Vi hjälper också med merchandise och toursupport och vi ger också fans exklusiva möjligheter att köpa biljetter innan de släpps”, säger Norden-chefen Jenny Hermansson.

Förutom ”Fans First” satsar Spotify på att låta artister spela in musik i deras studior. Under rundturen, som är den första för pressen i Spotifys historia, får vi besöka den finaste studion av dem alla.

Den är klädd i lila sammet och är med matematisk precision prydd med gitarrer längs väggarna. Här har artister som Lykke Li, First Aid Kit, Seinabo Sey och Hov1 spelat in musik.

Egenproducerade singlar och poddar

Det beror bland annat på att streamingjätten även driver satsningen Spotify Singles, som innebär att artister kommer in och gör en ”A- och B-sida” där A-sidan är en ny version på en egen låt och B-sidan en cover.

”Vi öppnade studion i april och har gjort fem inspelningar under våren. Och då Hov1 gjorde sin inspelning hamnade låten direkt som nummer ett på topplistan och har streamat guld”, säger Jenny Hermansson.

LÄS ÄVEN: Desperata artister mejlar Spotify-chefens barn för att komma in på rätt spellistor

När det gäller poddar satsar Spotify, förutom på att plocka in redan populära poddar i utbudet, också på egna som ”Med på noterna”. Upplägget går ut på att en artist bjuder in en gäst – Eva Dahlgren har bland annat spelat in en sådan podd som gästades av Kakan Hermansson.

Det så kallade Equalizer-projektet går ut på att hålla i alltifrån producentcamps till networking sessions och middagar för att få kvinnor att bli producenter – däremot finns redan många kvinnliga låtskrivare.

”Förra middagen väckte vi stort jubel då vi hade med Katy Perry”, säger Jenny Hermansson.

Engagerar sig i samhällsfrågor

Inom ramen för projektet driver Spotify också en podd där bland annat feministen Linnea Henriksson intervjuar kvinnor i branschen.

Samtidigt brottas Spotify, precis som många andra bolag, med det växande hatet i samhället – och vad gäller låttexter bör man betänka att Spotity adderar tusentals låtar per dag. Till amerikanska Variety har Daniel Ek gjort klart att bolagets antihat-policy som introducerades i maj inte blev lyckad, och han efterlyser istället någon form av ombudsman.

”Förutom att vi själva engagerar oss tillsammans med grupper som Metoo-rörelsen och annat så är det en fråga som vi försöker att driva”, säger Daniel Ek.

Just utmaningen att driva ett bolag i stadig förändring gör att Spotify-grundaren inte har några planer på att dra sig tillbaka – nyligen sålde han aktier för 85 miljoner kronor.

”Jag har roligt varje dag. Jag får träffa smarta människor och får chans att påverka världen positivt med musik,” säger Daniel Ek.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant