ANNONS
Oskar, Karin och Peder på InterEast.

Familjeföretag: En resa genom generationer där mamma och pappa inte gäller på jobbet

Att arbeta i ett familjeföretag har sina utmaningar, stora som små. Här berättar Karin Törnqvist, CFO på logistikföretaget InterEast, om att våga vara chef och skillnaden på att vara mamma och kollega. 

Karin Törnqvist startade tillsammans med sin man Peder sitt företag i källaren 1992. De hade varit gifta sedan 1984 och tänkte att det vore perfekt att ha jobbet i huset. Båda har entreprenörskap och logistik i blodet, då Karins pappa var entreprenör och Peders pappa jobbat inom frakt på Stena Line under många år. Kort efter starten var det redan dags att expandera, och de startade ett kontor i Rumänien. Där är fabriken belägen, och det nystartade kontoret hjälpte för att kunna tillgodose kundernas behov och samtidigt samarbeta med fabriken på bästa sätt. 

”Vi fick fundera mycket, hur gör man? Jag arbetade i Sverige och min man i Rumänien, det fanns inte mobiler på den tiden som idag. Vi kom fram till att bästa tiden att ringa varandra var klockan två på natten, när Rumäniens telefonnät fungerade som bäst. Vi skrev långa listor som vi gick igenom där på natten – hur ska jag göra här och hur ska jag göra där? Men hur orkade vi undrar man ibland? Vi orkade för att vi är entreprenörer”, säger Karin om företagsstarten. 

När är det dags att lämna över?

När de drivit företaget i 20 år började de fundera. Är det dags att utveckla, men även kanske att lämna över? Deras äldste son Oscar bodde vid tillfället i Hong Kong och arbetade för DHL, och fick genast ett samtal med frågan – är det inte dags att komma hem? 

”Vi ringde Oscar och sa: Dubehöver komma hem och komma in i företaget, annars säljer vi. Vi kände att vi inte orkade mer. Efter ett tag sa Oscar ja, trots att flytten skulle innebära allt från sämre väder till mer arbete och sämre betalt. Där och då, började företagets generationsskifte ”, berättar Karin. 

Toppar och dalar ingår i företagandet

Att driva företag har inte alltid varit en dans på rosor, och de har genomgått en hel del problem, trots att affärerna gick bra. Lokalerna de hyrde fick problem med ventilationen, och fick flytta in på mindre utrymme. Personalstyrkan var trött, och de fick höra att deras ledarskap inte var tydligt.  

”Det var svårt och folk slutade. Det fanns heller inga nya att rekrytera, så vi fick gå ner och arbeta på operativ nivå. Vilket var en tillfällig lösning, men vi hade tappat kompetens när många slutat.” 

I ett försök att stabilisera upp personalstyrkan och skapa en fungerande arbetsgrupp, där kompetens och färdigheter blandades, började de själva aktivt söka de personer de ville ha till företaget för att kunna skapa den dynamik som tidigare saknats.  

”Resultatet blev väldigt bra tillslut och idag har till och med en gammal kollega som vi tappade i den svåra tiden, sökt sig tillbaka till oss. Det ger självförtroende att folk litar på vårt ledarskap.”

Viktigt att ge efterträdare plats

Fördelarna med att vara ett familjeföretag är många, enligt trion. Till exempel har de väldigt nära till beslut och kan snabbt ställa om efter kundens behov, något som kan vara svårt för större konkurrenter att göra på samma sätt. Men vart drar man gränserna? För Karins och Peder var det viktigt att ge sonen Oscar plats, och valde därför att lämna byggnaden när han tog över företaget. 

”Vi bestämde oss ganska snabbt för att låta Oskar göra sin grej, och flyttade till ett kontorshotell istället. Vi var också noggranna med att vi inte heter mamma och pappa på jobbet, utan där är vi Karin och Peder.” 

Företaget InterEast är ett av många företag som vågat ta extern hjälp, bland annat med hjälp av affärsrådgivning på Grant Thornton. Grant stöttar den långsiktiga utvecklingen av verksamheten och fokuserar på en rad olika frågor som aktivt ägarskap och styrelsearbete där de certifierade affärsrådgivarna har bred kunskap och lång erfarenhet av att ge råd åt företag och deras ägare.

Läs mer om Grant Thorntons tjänster här!