Skäggtrenden som vägrar dö skapar kris för klassiska Gillette – tvingas hyvla priserna - Sälj
Fotograf: Pixabay

Skäggtrenden som vägrar dö skapar kris för klassiska Gillette – tvingas hyvla priserna

Rakhyvlar var i decennier en kassako för multinationella jättar. Nu är den på väg att gå dem ur händerna.

Skäggtrenden som pågått i flera år, framförallt bland unga män, sätter en hel bransch i gungning. Rakhyveltillverkare har inget annat val än att anpassa sig till nya beteenden.

”I dag tittar inte folk snett på folk som undviker att raka sig – det anses varken vara ett tecken på lathet eller brist på respekt”, säger Massimiliano Menozzi, Vice President Gillette North America, till CNN.

En studie från Gillette visar att män rakar sig allt mer sällan. Det senaste decenniet har genomsnittliga antalet rakningar per man och månad fallit från 3,7 till 3,2, rapporterar Business Insider.

Det drabbar branschen i form av dykande försäljning. I juni var den 5,1 procent lägre jämfört med samma period förra året, enligt BI.

Gillette har insett allvaret i situationen och genomförde förra året drastiska åtgärder. Priserna på deras rakningsprodukter sänktes med i snitt 12 procent, samtidigt som de pushade för skäggprodukter som trimmers.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

För dig som prenumerant