Fotograf: Pixabay

Skäggtrenden som vägrar dö skapar kris för klassiska Gillette – tvingas hyvla priserna

Rakhyvlar var i decennier en kassako för multinationella jättar. Nu är den på väg att gå dem ur händerna.

Skäggtrenden som pågått i flera år, framförallt bland unga män, sätter en hel bransch i gungning. Rakhyveltillverkare har inget annat val än att anpassa sig till nya beteenden.

”I dag tittar inte folk snett på folk som undviker att raka sig – det anses varken vara ett tecken på lathet eller brist på respekt”, säger Massimiliano Menozzi, Vice President Gillette North America, till CNN.

En studie från Gillette visar att män rakar sig allt mer sällan. Det senaste decenniet har genomsnittliga antalet rakningar per man och månad fallit från 3,7 till 3,2, rapporterar Business Insider.

Det drabbar branschen i form av dykande försäljning. I juni var den 5,1 procent lägre jämfört med samma period förra året, enligt BI.

Gillette har insett allvaret i situationen och genomförde förra året drastiska åtgärder. Priserna på deras rakningsprodukter sänktes med i snitt 12 procent, samtidigt som de pushade för skäggprodukter som trimmers.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nytt ras i H&M-aktien efter morgonens försäljningssiffror
  2. Mitt i stora julruschen – e-handelsslakt på börsen
  3. Missbruksexperten: Mobilen har blivit vår nya cigarett – så blir du kvitt beroendet
  4. Svensken som tog en plats i världens bästa basketlag – så investerar han sina miljoner
  5. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  1. Miljonregn över uppfinningen som minskar vattenförbrukningen med 98%
  2. Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar
  3. Stjärnförvaltaren Simon Blecher: Aktiemarknaden har börjat tappa fotfästet
  4. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  5. Leif GW:s plåsterbolag rusar tvåsiffrigt på nytt avtal

För dig som prenumerant