Fotograf: Pixabay

Skäggtrenden som vägrar dö skapar kris för klassiska Gillette – tvingas hyvla priserna

Rakhyvlar var i decennier en kassako för multinationella jättar. Nu är den på väg att gå dem ur händerna.

Skäggtrenden som pågått i flera år, framförallt bland unga män, sätter en hel bransch i gungning. Rakhyveltillverkare har inget annat val än att anpassa sig till nya beteenden.

”I dag tittar inte folk snett på folk som undviker att raka sig – det anses varken vara ett tecken på lathet eller brist på respekt”, säger Massimiliano Menozzi, Vice President Gillette North America, till CNN.

En studie från Gillette visar att män rakar sig allt mer sällan. Det senaste decenniet har genomsnittliga antalet rakningar per man och månad fallit från 3,7 till 3,2, rapporterar Business Insider.

Det drabbar branschen i form av dykande försäljning. I juni var den 5,1 procent lägre jämfört med samma period förra året, enligt BI.

Gillette har insett allvaret i situationen och genomförde förra året drastiska åtgärder. Priserna på deras rakningsprodukter sänktes med i snitt 12 procent, samtidigt som de pushade för skäggprodukter som trimmers.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Vice vd:n som pausar karriären för att bli 'skibum' i Alperna: ”Har fått mig att bli en lyckligare människa”
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Topp 10: Hetaste köplägena på Nordens börser just nu
  4. Domen: Här är bristerna som gör att Tesla Model 3 ratas av inflytelserika Consumer Reports
  5. Housestjärnan Axwell pumpar in pengar i hennes bolag – ska städa haven på plast
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.