Stjärnentreprenörernas råd: ”Detta hade jag investerat en miljard i” - Unicorn Summit
ANNONS
Ted Persson, operating partner, EQT Ventures, Richard Båge, investerare, Lena Apler, grundare och vd, Collector Bank, Gustaf Hagman, medgrundare och vd, LeoVegas och Mia Odabas, moderator.

Stjärnentreprenörernas råd: ”Detta hade jag investerat en miljard i”

Entreprenörer behöver "en slö kniv mot strupen", måste bli bättre på att integrera artificiell intelligens i sina affärsmodeller, och bör inte vänta för länge med intäkter. Det är rådet från några av Sveriges främsta entreprenörer och investerare.

Under tennisveckan i Båstad höll gametechbolaget LeoVegas sin första ”Unicorn Summit”. Under 2018 passerade bolaget gränsen för att utgöra en unicorn, det vill säga ett startup värderat till en miljard amerikanska dollar. Under dagen genomfördes aktiviteter för att sprida kunskap om hur man skapar en unicorn och får den att växa.

För att göra detta samlades en panel bestående av Lena Apler, grundare och vd för Collector Bank, Ted Persson, operating partner på EQT Ventures, Gustaf Hagman, vd för LeoVegas och Richard Båge, investerare i bland annat Storytel och Mediaplanet. Panelen enades om ett par konkreta råd till entreprenörer som snabbt vill skala sin verksamhet till och förbi unicorn-nivå:

1. Vänta inte för länge med riktiga intäkter

Lena Apler menar att det finns för många startups som är ointresserade av en fungerande affärsmodell: Sverige behöver färre startups och fler scaleups. Ett av skälen till att situationen blivit som den blivit, är att bolag är för snabba med att plocka in externt kapital – vilket skapar möjlighet att ”sitta på kammaren och fundera” i ett skede där man istället borde fokusera på intäkter och att växa:

”Som entreprenör behöver du en kniv mot strupen. Jag är inte intresserad av en tekniskt sofistikerad idé som inte har någon potentiell kund”.

Ted Persson från EQT håller med om påståendet, men med reservation:

”Man ska heller inte underskatta potentialen i det som kan uppstå genom att leka med idéer eller teknik, och då kan det krävas kapital”.

”En slö kniv mot strupen”, sammanfattar Lena Apler.

2. Få företaget att fungera i Sverige, först

Panelen var även relativt enig om att det är viktigt att se till att affärsmodellen fungerar innan man expanderar, eller skalar sitt bolag till andra länder.

”Om din affärsmodell inte fungerar här är sannolikheten ganska liten att den kommer fungera någon annanstans. Framförallt blir det ohållbart att skala förluster”, säger Lena Apler.

Richard Båge tycker också att det klagas för mycket på det rådande näringslivsklimatet:

”Sverige är ett mycket bra land att starta företag i. Vår välfärd gör att man riskerar mindre om man misslyckas här än på andra platser, och stigmatiseringen har med åren blivit mindre. Vissa lägger all energi på att klaga på makrofaktorer och på politiken, men det är bara man själv som är ansvarig för hur ens bolag presterar”.

3. Bygg in artificiell intelligens i din affärsmodell

Nästan alla intressanta bolag nu för tiden har AI inbyggt i sin affärsmodell. Det menar Ted Persson.

”Ordet överanvänds en hel del, och ibland känns det som att AI klistras på i sista stund för att göra bolaget intressant, men generellt så har de flesta intressanta, nystartade bolagen inkluderat AI i sin affärsmodell. På EQT har vi byggt vår egna mjukvara, ’Motherbrain’, som förser oss med analyser kring potentiella investeringar”.

”Tech har blivit tilltagande viktigt de senaste åren, och AI har en enorm potential. I spelbranschen innebär det både möjligheter att utveckla våra tjänster och processer, men även att upptäcka och förhindra riskspelande”, säger Gustaf Hagman.

4. Begå misstag, men rätta till dem snabbt

Det är viktigt att begå misstag – detta har blivit något av en entreprenöriell klyscha, men det viktigaste är att snabbt ta till sig av lärdomarna och att applicera dessa på verksamheten. Ibland är startups bättre på att analysera sina misstag än att omsätta lärdomarna i praktisk handling:

”Testa, lär dig, och utveckla – det har varit vår filosofi från starten. Utmaningen är att behålla detta synsätt när man växer. När man är ett par stycken kan man coacha sina anställda och se till att det går som det ska, men när man växer till 700-800 personer blir kulturen avgörande”, säger Gustaf Hagman.

Panelen avslutade med att svara på den hypotetiska frågan om vad de skulle göra med en miljard kronor endast avsedda för investeringar.

Lena Apler och Richard Båge var båda eniga om att hälsa som område är den sektor med störst potential. Ted Persson svarade AI, medan Gustaf Hagman skilde sig något från övriga paneldeltagare genom att svara att han gärna sett ytterligare investeringar i startups kring språk.

”Språk är en kostsam barriär globalt, och Europeiska startups har en konkurrensfördel genom att ständigt omges av denna problematik. Bättre verktyg för exempelvis realtidsöversättning tror jag har stor kommersiell potential.”

LeoVegas Unicorn Summit gästades även av Anna Felländer, tidigare digitaliseringsekonom på Swedbank och nu senior rådgivare på BCG, som inledde dagen genom en föreläsning om hur Sverige kan bli världsledande inom etisk artificiell intelligens.


Anna Felländer, AI-expert och senior rådgivare, BCG.

Hela artikeln är en annons från LeoVegas.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

För dig som prenumerant