Nya milliennial-trenden: Skryt om dina resor i sociala medier med fejkade bilder - RESESKRYT
Fotograf: Krome Photos

Nya milliennial-trenden: Skryt om dina resor i sociala medier med fejkade bilder

Krome Photos låter dig redigera bilder så mycket att du till och med kan fejka resor.

Reseskryt har blivit en allt hetare trend på Facebook och Instagram. Undersökningar världen över visar att ett betydande antal millennials kan ägna timmar åt att publicera resebilder på Instagram eller Facebook under sina resor.

Enligt The Washington Post ligger en stor del av förklaringen i att många influencers försörjer sig genom att inte göra annat än att publicera bilder från sina resor.

Ekvationen lyder: Samla ihop tillräckligt många följare för att nå influencer-status. Det kan i sin tur ge en hävstångseffekt där du verkligen får möjlighet att resa världen runt med lyx och flärd.

I takt med att intresset för resebilder i sociala medier stiger har företag insett att det går att kapitalisera på fenomenet. Krome Photos med budskapet att ”Allting är möjligt” är ett av de mer framgångsrika företagen på området. Med hjälp av AI låter företaget dig redigera bilder så mycket att du till och med kan fejka resor.

Den webb-baserade tjänsten nyttjar AI för att para ihop användare med olika fotoredigeringsproffs. Dessa redigerar bilder för alltifrån 3-12 dollar och kan exempelvis enkelt plocka bort objekt från bilder, byta ett huvud mot ett annat, lägga till människor och smälta samman flera bilder.

Och i stället för att uppfinna hjulet varje gång gör AI:n även att det går att jämföra med 300 000 redan befintliga foton från användare för att få fram den perfekta designen och bakgrunden för en viss bild.

Krome Photos lever också som man lär genom att lägga ut egna flashiga bilder, vilket har fått antalet följare att raskt gå från 20 000 till 150 000.

”Förr i tiden så representerade bilen eller huset vem vi var. Idag betyder din online-persona allt och människor inser att foton ger dig förmågan att skapa en bild av vem du än vill vara”, säger Eduardo Llach till Washington Post – han är vd på Krome Photos.

Bolagets vd hävdar alltfler har blivit medvetna om vikten av hur deras bilder ser ut online och att tjänster som Instagram och Facebook är de allra starkaste krafterna bakom den utvecklingen.

With Krome, you can catch the waves no matter where you are! #KromeSpotlight

Ett inlägg delat av Krome Studio (@kromestudio)

Hotels.com har genomfört en undersökning som visar att nära vara tredje amerikansk millennial räknar noga hur många likes man får för Instagram-foton från olika resmål. Cheapcarribean.com säljer också Bermuda-paketet ”Vacation Envy” där man parar ihop resenärer med Instagram-coacher, enligt Washington Post. Resenärerna får dessutom hjälp med såväl hår som makeup för att enklare kunna skapa en den perfekta bilden av en riktig ”skrytresa”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Vad är din största svaghet?” – Så här ska du svara enligt experterna
  2. Lundinfamiljen har tröttnat på Africa Oil – överväger utköp från börsen: "Affären är väldigt logisk"
  3. Konflikten tilltar mellan USA och Turkiet – nu uppmanar Erdogan till bojkott av Iphone
  4. En av världens rikaste kryptoinvesterare släppte just en bitcoin-låt – och den är lika optimistisk som underhållande
  5. Nu ska Teslas avnotering utredas av en tillsatt specialkommitté
  1. Fick nej 500 gånger och inte en enda jobbintervju – nu är hans startup en maktfaktor i mäklarbranschen
  2. Rika som troll – det är Rusta det
  3. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  4. De är Sveriges 13 hetaste startups 2018, enligt riskkapitalister
  5. Här är aktierna som haussas mest på Stockholmsbörsen just nu

För dig som prenumerant