Fotograf: Pexels

Ny studie: Svenskarna har fått nog av reklam – ’oroväckande’ många är negativa

Allra minst populärt är epostreklam, enligt en ny studie.

Svensken är fortsatt generellt negativ till reklam. Varannan svensk är ganska eller mycket negativa till reklam, visar en undersökning som Novus låtit göra på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Läs även: Ny studie: Unga kan inte se skillnad på sponsrat och redaktionellt innehåll

Talen ligger i paritet med rekordhöga nivåer från 2016. Mest negativa är svenskarna till reklam via e-post.

Trenden är också ganska tydlig. 2005 var endast 26 procent ganska eller mycket negativa till reklam. Universitetsutbildade är de som är mest kritiska.

Vänds frågan blir den trenden också väldigt tydlig. 2005 svarade 44 procent att de var ganska eller mycket positiva till reklam. Idag är den siffran nere på 17 procent.

“Reklambruset är fortsatt högt i många kanaler, och som konsument översköljs vi av budskap dagligen. Även om vi ser det som positivt att ogillandet inte gått upp mer än senaste mätningen, utan minskat marginellt, är ogillandet på mycket höga nivåer och det är oroväckande att de som är mycket negativa blir fler”, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

”Som bransch måste vi ta till oss kritiken och göra än bättre reklam, och nå folk på ett sätt som inte stör, utan faktiskt bidrar med ett mervärde.”

Mer på samma ämne: Podd: Så ska reklam göra världen bättre


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant