Fotograf: Charles Sykes/Invision/AP

5 lärdomar för att lyckas med sociala medier – från 20-åriga Kylie Jenner som snart är världens yngsta dollarmiljardär

Kylie Jenners framgång beror på hennes häpnadsväckande förmåga att kapitalisera på sin massiva följarskara i sociala medier.

Kylie Jenner förväntas vid 21 års ålder ta steget in på listan över världens dollarmiljardärer. I och med det blir hon den yngsta ’self-made’ miljardären någonsin.

LÄS ÄVEN: På bara 3 år har Kylie Jenner byggt en förmögenhet på 900 miljoner dollar – snart är 20-åringen världens yngsta ’self-made’ dollarmiljardär

Hennes kosmetikbolag Kylie Cosmetics har sedan starten för två år sen lyckats sälja makeup för mer än 5,6 miljarder kronor – tack vare hennes häpnadsväckande förmåga att kapitalisera på sin massiva följarskara i sociala medier.

För de som antingen vill göra samma resa, eller bara öka sin närvaro i sociala medier, har Forbes sammanfattat fem lärdomar från Kylies framgångsresa.

Här är 5 lärdomar för att lyckas med sociala medier:

Lär känna din publik

just for the summer 🧡

Ett inlägg delat av Kylie (@kyliejenner)

Förstå vad som krävs för att nå den publik du vill åt och skapa en noggrant genomtänkt strategi för hur du ska använda sociala medier. Det krävs sedan ett knivskarpt fokus på varumärkets positionering – kommunikationen ska alltid vara riktad till den grupp du vill nå.

Promota dina produkter

Vid sidan av de produkter som du vill sälja bör du skapa content som är underhållande och autentiskt – allt för att skapa nyfikenhet i ditt community. Att bjuda in följarna till vardagslivet gör att de får en personlig koppling till dig eller ditt företag. När det känns som att de känner dig – då kommer de också att köpa dina produkter. Tänk även på hur du blandar de olika typerna av innehåll, hur många inlägg som är personliga och hur många som är tänkta att driva försäljning.

Ignorera trollen och hatarna

@wwd #KylieCosmetics

Ett inlägg delat av Kylie (@kyliejenner)

En entreprenörsresa är inte spikrak – så tilltron till din affärsidé måste vara stark, samtidigt som alla viktiga bekymmer måste hanteras. Men avskräcks inte av andras negativitet utan försätt att göra det du brinner för. Ta däremot vara på den feedback du får från ditt community och använd den för att förbättra både dina produkter och ditt content i sociala medier. Glöm heller inte bort att belöna din trogna följarskara med unika erbjudanden, som ett tack för deras stöd.

Bilda partnerskap med influensers

Hitta influencers inom din nisch som når bortom ditt eget community. Det ökar trovärdigheten för dina produkter. Du kan hitta rätt influencer för dig genom att antingen söka dig till en agent eller bara söka på relevanta hashtags.

Använd content för att utbilda

Du bör inte använda sociala medier enbart för att sälja dina produkter, använd det också till att utbilda dina följare. YouTube är en perfekt kanal för att hjälpa dina följare att lära sig mer om hur de kan använda dina produkter på bästa sätt. Det rörliga formatet är enkelt att göra såväl underhållande som personligt – samtidigt som det är lätt att ta till sig.

LÄS ÄVEN: Rosévin på burk är instagramkungens exitstrategi – ”Influencernas dagar är räknade”