Dunkin' Donuts

Då: Skulle bli Sveriges ”roliga kaffekedja”
Nu: Komedin har blivit tragedi

Dunkin' Donuts har fått slut på deg. 

Den 5 december 2014 slog den amerikanska kaffekedjan Dunkin’ Donuts upp portarna i Sverige för första gången. Nyfikna svenskar köade i ett dygn till Dunkin’ Donuts i Täby för att smaka de första nygräddade munkarna, men sedan dess har intresset svalnat.

Ambitionerna var stora. Dunkin’ Donuts i Sverige skulle framgångsrikt konkurrera med Espresso House och Coffeehouse by George, expandera till 50 kaféer och 600-800 anställda.

"Sverige behöver ett roligt kaffevarumärke," sa Peter Håwi -vd för  Jung von Matt som anlitades för att sköta lanseringen - till Resumé inför frityrmunkarnas intåg. Men särskilt roligt har det inte blivit och komedin vände till tragedi.

2015 hade utsikterna reviderats ned något. Då var målet att finnas på ’minst 30 ställen innan 2019,’ sa en talesperson för företaget till Aftonbladet.  

Nu är cirkeln sluten, den sista frityrkokta munken stekt och bolaget kom aldrig längre än sju butiker. Samtliga har stängts under juli och i förra veckan lämnade franchisetagaren Coffee & Brands AB in konkursansökan till tingsrätten.

Anledningen: Brist på deg. 

”Anledningen var att det var omöjligt att nå lönsamhet under de aktuella förutsättningarna. Otroligt ledsamt. Vi är många som har kämpat hårt,” säger vd Jimi Metz till Aftonbladet.

Enligt Aftonbladet har Dunkin’ Donuts ett stort hålrum i mitten motsvarande minst åtta miljoner i skulder, och det finns anledning att tro att dessa kommer utökas innan konkursprocessen är slut.

Men 2014 var det andra bullar. Såhär såg det ut när VA.se besökte premiären i Täby:


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant