Fotograf: Lindsten & Nilsson

Så här går det för Isabella Löwengrips stjärnbolag

Superentreprenören når inte hela vägen fram.

Serieentreprenören och bloggaren Isabella Löwengrips kronjuvel är bolaget som bär hennes eget namn: Löwengrip Beauty (tidigare Löwengrip Care & Color). 

Under året som gick lyckades bolaget inte riktigt att nå upp till de egna förväntningarna. Det skriver Breakit som tittat närmare på bolagets siffror för 2017.

Målsättningen var att omsättningen skulle öka från 35 till 55 miljoner, ett mål som Isabella Löwengrip tillsammans med bolagets vd Pingis Hadenius inte lyckats nå. Istället uppgick omsättningen till omkring 45 miljoner kronor. Även vinsten minskade från 2,1 miljoner till drygt 300 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Löwengrip vill bli miljardär – genom tech och Amazon

Det finns flera anledningar till att det ser ut som det gör, enligt Pingis Hadenius. Framförallt ska det handla om stora kostnader som hört ihop med att bolaget valt att helt göra om varumärket. Det nya varumärket som bara bär superentreprenörens namn ska positioneras mer som ett premiumvarumärke än LCC.

Förändringen är ett resultat av att det finns en ökad medvetenhet hos kunderna som gjort att de är villiga att betala lite mer för skräddarsydda skönhetsprodukter – men även ett strategiskt val för att kategoriseras som ett lyxmärke hos Amazon. E-handelskanalen har hamnat i allt större fokus hos bolaget som redan använder den flitigt på bland annat den tyska marknaden.

I och med att varumärket skulle ompositioneras fick även bolagets expansion gå på sparlåga.

Förutom detta ska en dyr felrekrytering, investeringar i export, kontorsbyte, nyanställningar och tillbakaköp av produkter ha påverkat resultatet negativt.

LÄS ÄVEN: Löwengrips karriärtips till kvinnor: Ut med mannen in med markservice


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Trump ställde Twitters vd till svars i Vita huset: Varför krymper min följarskara?
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.