Fotograf: Mario José Sanchez/TT

Tesla ber på sina bara knän om att få tillbaka pengar från leverantörer – ”Desperata just nu”

Det väcker stora frågetecken kring bolagets kassaflöde.

Tesla har enligt uppgift bett leverantörerna om att betala tillbaka en del av de pengar elbilstillverkaren betalt för tidigare leveranser. Bolagets förfrågan reflekterar hur angeläget det är att fortsatt lyckas hålla uppe sin tillverkning. Det skriver Wall Street Journal.

LÄS ÄVEN: Musks uppriktiga mejl till anställda: Vi behöver radikala förbättringar för att få ut Model 3

Det är en av Teslas globala leverantörschefer som ska ha skickat ett PM med en förfrågan om att få tillbaka en betydelsefull andel av betalningarna de gjort sedan 2016. I PM:et beskrivs det som betydelsefullt för Teslas verksamhet men även att det bör ses som en investering i biltillverkarens och leverantörernas långsiktiga tillväxt.

Tesla har själva avböjt att kommentera PM:et men bekräftar att de bett om prisreduktioner från sina leverantörer så långt tillbaka som 2016. Bolaget säger emellertid att det handlar om standardförfaranden och är en del av inköpsprocessen. Något som ska skapa konkurrensfördelar när de nu rampar upp produktionen av Modell 3.

Detta har skapat ytterligare frågetecken kring bolagets kassaflöde. Biltillverkare kan ibland be om prisreduktioner för innevarande kontrakt eller godkänna ett nytt kontrakt för att spara pengar, enligt experter på ämnet som Wall Street Journal talat med. De menar däremot att det är ovanligt att biltillverkare ber om återbetalningar för arbete som redan utförts.

"Det är helt enkelt löjligt och visar bara att Tesla är desperata just nu", kommenterade Dennis Virag, tillverkningskonsult, till Wall Street Journal. 

Elon Musk, Teslas vd, har tidigare sagt att han vill undvika att ta in ytterligare kapital och lovat att bolaget kan uppnå ett positivt kassaflöde och göra en vinst redan under andra halvan av året. Många analytiker har emellertid siat om att det kan bli nödvändigt att ta in mer kapital.

"Endast kostnader som rör det tredje kvartalet och framåt räknas", skrev Elon Musk på Twitter och menade att det skulle vara fel att tillämpa tidigare kostnadsbesparingar i nuvarande kvartalet.

LÄS ÄVEN: Uppgifter: Tesla Model 3-kunder tröttnar på att vänta – 24 procent drar sig ur


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant