Oskar Holmblad, säljchef på The Humble Co. säger att försäljningen "går som tåget" just nu. Fotograf: The Humble Co. press

Smutsiga stränder på Jamaica gav idén till ”snälla” bambutandborsten – i år ska The Humble Co. omsätta 70 miljoner

Svenska The Humble Co. har ruskat om tandborstmarknaden med bambuskaft  och gjort braksuccé. Oskar Holmblad, säljchef, berättar till VA om hur allt började på Jamaica och hur hållbarhetstänk hjälpt bolaget sälja 12 miljoner tandborstar: ”Nej, alla har inte råd med en Tesla. Men att köpa en tandborste är ett enkelt sätt att hjälpa miljön”.

Bland alla dina ägodelar  din smartphone, dina kläder och kanske din bil  så är knappast tandborsten något som direkt uttrycker din livsstil eller värderingar.

Oavsett om det är en Colgate-borste av plast eller en surrande elvariant av Philips, berättigas dess existens endast med att den rengör din mun.

Sedan 2014, har Stockholmsbaserade bolaget The Humble Co. vänt upp och ner på detta, genom att introducera en bambuvariant på marknaden – vilket har fått kunder i över 30 länder att haja till vid tandborsthyllorna.

”Det är en produkt som är funktionell, estetiskt tilltalande och nyskapande i en kategori som varit bortglömd och grå och tråkig väldigt länge”, förklarar Oskar Holmblad, bolagets säljchef.

Lägg därtill ett varumärke som sammanför skandinavisk design med ett välgörenhetsetos, och då är Humble Brush som borsten kallas, något ”som är väldigt lätt att ställa sig bakom som kund”, säger Holmblad.

Tillsammans med bolagets grundare och vd Noel Abdayem har Oskar Holmblad fått raketartad fart på intäkterna: År 2018 räknar The Humble Co. med att tredubbla fjolårets omsättning till nästan 70 miljoner kronor.

Började på Jamaica – tog fart på Instagram

Allt började 2014, när Noel Abdayem var på Jamaica dit han kommit för att göra volontärarbete.

Väl där märkte den svenske tandläkaren två saker:

"Det första var att många barn inte hade tillgång till tandborste. Och så såg han även att väldigt många plasttandborstar spolades upp på stränderna. Där föddes en idé, som senare blev The Humble Co.”, förklarar Oskar Holmblad.

Noel Abdayem, vd på The Humble Co.

Abdayem bestämde sig för att skapa ett snällare alternativ på en marknad beståendes ”nästan 100 procent av plast”, säger Holmblad, som blev Abdayems kollega på The Humble Co. efter att en prenumerationstjänst för tandborstar han grundat köptes upp av Abdayem för två år sedan.

Alla råvaror, från den kinesiska bambun till själva förpackningen, har The Humble Co. ”handplockat” med avseende på miljöpåverkan. Den enda delen av borsten som innehåller plast är stråna.

Resultatet: en megasuccé bland affärsresenärer, hotellgäster såsom influencers. Holmblad säger att Humble Brush nu är ”den mest delade tandborsten på Instagram”.

Att köpa en tandborste är ett litet steg, men ändå betydelsefullt för miljon”

Hemligheten, enligt Oskar Holmblad, är att dagens konsumenter inte bara bryr sig om produkten och dess funktion. ”Det handlar om värderingar, och om varför bolaget gör det de gör”, säger Göteborgaren och fortsätter:

”Om produkterna dessutom lever upp till det de ska och presterar i paritet med ’vanliga’ produkter, då tror jag att folk är benägna att våga pröva något nytt.”

’Du behöver inte köpa en Tesla för att hjälpa miljön’

Redan från början har The Humble Co. stöttat systerföretaget The Humble Smile Foundation, en välgörenhetsorganisation som tacklar munsjukdomar och utför preventivt tandvårdsarbete till förmån för barn i fattiga delar av världen.

Ett bolag och en fond ”som aktivt sticker ut och står för en bättre värld” blir något som också kan locka till sig kunder som vill identifiera sig med budskapet, säger Holmblad.

”Orsaken till att vi fått en så stor följarskara, och fått väldigt mycket gratis exponering, är att vårt etos om social- och miljömässig hållbarhet är väldigt lätt att ställa sig bakom och supporta”.

 The Humble Smile Foundation hjälper barn i utvecklingsländer med tandhygien.

”Allt eftersom konsumenten blir kung och ifrågasätter det den får, kommer pressen på bolag att öka” 

Renare stränder på Jamaica, minskade klimatutsläpp från plastfabriker.

”Det är få som inte har råd med en tandborste som kostar 32 kronor. Om du däremot tar elblilar som exempel: nej alla har inte råd att köpa en Tesla; men att köpa en tandborste är ett litet steg, men ändå betydelsefullt för miljon och andra människor.”

Genom tusentals återförsäljare har bolaget sammanlagt sålt fler än 12 miljoner tandborstar där Sverige, Storbritannien och Tyskland är de starkaste marknaderna.

Givet att The Humble Co. nu har breddat erbjudandet till produkter som tandkräm, tuggummi och till och med diskborstar, räknar Holmblad med god tillväxt framöver.

The Humble Co.’s produkter har blivit en allt vanligare syn i hundratals butiker, apotek och hotell runt om i världen. 

Säljchefen vill även göra tandborstarna tillgängliga till resenärer via flygbolag, och först ut är SAS som från och med september i år kommer att dela ut The Humble Co.’s produkter till sina passagerare i SAS Plus och SAS Business.

Då har man ett tydligt hållbarhetsetos att sälja in på, menar han.

”Allt eftersom konsumenten blir kung och ifrågasätter det den får, kommer pressen på bolag att öka. Om de får en ful plasttandborste som inte har nån förankring med flygbolagets kärnvärderingar att klimatkompensera, då känns det hela lite ihåligt”.

Kan andra entreprenörer lära sig av ett sådant här tänk i andra produktkategorier?

”Absolut! Det viktigaste vad gäller miljövänliga produkter, är att det inte får vara ett för stort avsteg från den produkt man byter bort. Man får inte känna att helhetsupplevelsen blir negativ på något sätt, i vårt fall att tandborsten skulle prestera sämre än motsvarande plasttandborste.

Alla undersökningar talar sitt tydliga språk: folk är villiga att betala mer för en produkt som är miljövänlig och som gör gott socialt. Men sen i praktiken när konsumenterna står och väljer, då tror jag inte de är beredda att betala 30 procent mer om de inte känner att det här verkligen är minst lika bra som originalprodukten”.

Vad vill du att bolaget är om några år?

"Vi vill expandera inom våra existerande marknader samt på nya sådana, och vi siktar på att etablera bolaget som en global spelare. Vi har tydligt visat konsumenter att det inte behöver vara antingen eller; funktionalitet, hållbarhet och låga priser kan gå hand i hand.”

Oskar Holmblads 3 tips för att sälja hållbara produkter:

Skapa mervärde: Bättre för miljön, något som gör gott för medmänniskor. Utmana gärna existerande antaganden.

Funktionalitet: Får inte avvika för mycket från standardprodukter, måste fungera minst lika bra.

Stick ut: Miljövänliga produkter saknar allt för ofta en sexig branding.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant