Fotograf: AP Photo/Alastair Grant

Lyxmärket har bränt upp varor för 332 miljoner kronor – för att undvika nedsatta priser

På fem år har varor för mer än 1 miljard kronor bränts upp.

Det var när det brittiska modehuset Burberry presenterade sin årsrapport som det stod klart att varor till ett värde av 28,6 miljoner pund – motsvarande ungefär 332 miljoner kronor – eldats upp. Det skriver Forbes.

Agerandet har upprört såväl ägare som kunder.

Det är emellertid inte första gången som lyxvarumärket bränt upp överblivna varor. Burberry-produkter för mer än 90 miljoner pund, drygt 1 miljard kronor, har förstörts under de senaste fem åren. Det skriver The Times.

Att förstöra produkter som inte sålts är ingen ovanlig rutin inom modeindustrin. Även den svenska modejätten H&M har tidigare fått kritik för att göra på liknande vis.

LÄS ÄVEN: Varför bränner H&M tonvis med kläder varje år?

För lyxvarumärkena är anledningen främst att det finns en risk att produkterna hamnar i outlet-liknande butiker till ett lägre pris – vilket påverkar fullprisförsäljningen. Om produkterna istället skickas för återvinning finns en risk att de stjäls och säljs på den svarta marknaden istället.

En talesperson för Burberry ska enligt Forbes ha sagt att när produkter tvunget måste kastas så sker det på ett ansvarsfullt vis samt att de ständigt letar efter nya sätt att återvinna deras produkter.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant