Fotograf: AP Photo/Noah Berger

Krönika: "Techjättarna hackar din hjärna"

"Vår samtid beskrivs ofta med begreppet 'uppmärksamhetsekonomin', ett slags allas krig mot alla om vår uppmärksamhet och lediga tid", menar Karin Winther på Nexiko. 

 

Känner du igen känslan? Du har precis kollat mejlen, Instagram eller Messenger. Alldeles nyss, för säg trettio sekunder sedan.

Sedan: utan någon indikation på att något nytt har hänt, så kollar du igen. Och igen. Den här situationen är välbekant för många av oss. Vi gör samma sak med våra mobiler gång på gång, och förväntar oss ett annat resultat. Einstein kallade det för definitionen av galenskap – andra skulle beskriva det som oerhört begåvad kodning. 

Merparten av världens mest framgångsrika techbolag har nämligen bemästrat konsten att koda produkter och funktioner som triggar hjärnans belöningssystem. 

Med utgångspunkt från neuropsykologi och hjärnforskning hittar världens mest slipade programmerare vägar för att vi ska återkomma så ofta, och stanna så länge, som möjligt. Fenomenet kallas för ”brain hacking”. 

Vår samtid beskrivs ofta med begreppet ”uppmärksamhetsekonomin”, ett slags allas krig mot alla om vår uppmärksamhet och lediga tid.  

Det finns ett fascinerande uttalande från Netflix vd Reed Hastings, som förklarar att han inte ens ser branschföretag som Amazon, HBO eller Youtube som konkurrenter, eftersom marknaden är så stor. Han menar i stället att Netflix största konkurrens är folks behov av sömn. 

Framgång för de flesta techbolag mäts i användartillväxt och hur mycket tid vi tillbringar med deras produkter. Den naturliga målsättningen blir alltså att öka tiden vi lägger på plattformarna eller i apparna (oavsett om vi upplever den tiden som kvalitativ eller inte). 

Kriget om vårt fokus resulterar i en nedåtgående spiral där den enklaste lösningen är att trigga vår stenåldershjärna att känna ett större sug.  

På sistone har det här resulterat i en motreaktion, intressant nog inifrån techindustrin. Flera personer har trätt fram, likt visselblåsare, med berättelser om hur arbetet går till, varför vi borde vara oroliga över de negativa effekterna och hur en alternativ väg kan se ut.

Ingen har gjort mer för att trigga det samtalet än Tristan Harris, en före detta 
product manager på Google och grundare av rörelsen Time Well Spent. Han har det senaste året oupphörligen – och mycket publikt – pläderat för världen i Ted talks, ”CBS 6o Minutes” och techtidningen Wired 

Tristan Harris menar att vi befinner oss i ett unikt historiskt läge där ett fåtal personer på några av världens största företag – Apple, Google och Facebook – utövar ett orimligt stort inflytande över hur miljarder människor mår varje dag. Hans mål är att Silicon Valleys tungviktare ska förbättra sina affärsmodeller, bygga algoritmer baserade på värden som är bra för människors välbefinnande och mäta framgång på nya sätt.  


Det är i ljuset av detta vi kan se tillkänna­givandet av Facebooks stora algoritmförändring i början av året. Mark Zuckerberg använde till och med uttrycket ”time well spent”, en referens till Tristan Harris rörelse. 

Förändringen innebär i stort att innehåll från sidor (företag, organisationer, medier och så vidare) prioriteras ner till förmån för innehåll som postas av våra Facebook-kompisar. 

Mark Zuckerberg meddelade också att företaget är berett på att användarna kommer att tillbringa mindre tid på plattformen, men att deras mål är att den tid vi tillbringar på Facebook ska vara kvalitativ.  

Detta har i sin tur gjort en uppsjö innehållsskapare och kommunikatörer väldigt nervösa. Vid sidan av annonser, hur når man ut på en plattform där den förtjänade räckvidden är så gott som död? 

Svaret, för den som inte vill köpa spridning: skapa innehåll som folk bryr sig om. Innehåll som är relevant för målgruppen, som engagerar och får dem att vilja ge av sin tid för att interagera med det. Det här kräver att man tänker steget längre, använder nya format och fokuserar mer på målgruppens behov än sitt eget budskap.  

Vi vill ju trots allt att tiden vi tillbringar med på våra mobiler ska vara meningsfull.  


Karin Winther är digital strateg och innehålls
ansvarig för branded content på Nexiko. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  4. Imorgon håller Apple årets event – här är vad vi vet om de nya prylarna
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant