Fotograf: Blue Origin Press

Snart kan du köpa en biljett på Amazon-grundarens rymdskepp – pris: 1,8 miljoner kronor

Nu har Jeff Bezos bolag Blue Origin satt pris på rymdresorna.

Grundaren till e-handelsjätten Amazon, Jeff Bezos, har satt priset på de första resorna med Blue Origins rymdskepp: en biljett kommer att kosta mellan 200 000 och 300 000 dollar (1,8–2,7 miljoner kronor). Det skriver Reuters som hänvisar till källor med insyn.

LÄS ÄVEN: Efter Musks sportbil – nu har Jeff Bezos skickat upp en "Skywalker" docka i stratosfären

Biljetterna avser turer med raketen New Shepard.

Enligt en högt uppsatt person inom bolaget ska testturer med passagerare vara planerade, och planen ska vara att påbörja biljettförsäljningen redan nästa år.

Priset för att få åka med på en rymdtur ska vara mellan 200 000 och 300 000 dollar, enligt en anställd med insyn i prisstrategin. Ytterligare en anställd säger att priset på en biljett kommer att vara 200 000 dollar som lägst. Det skriver Reuters.

Skeppet som är tänkt att användas i kommersiellt syfte är designat för att flyga sex personer mer än 100 kilometer över jorden. Vid den höjden kan resenärerna se jorden från rymden – men framförallt uppleva några minuters viktlöshet – innan kapseln återvänder till jorden.

LÄS ÄVEN: SpaceX är nu världens tredje högst värderade startup – efter Uber och Airbnb


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.