Claude Paris/AP/TT, Hasse Holmberg/Scanpix/TT

’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King

Det kan räcka med några år som franchisetagare för 7-Eleven eller Burger King för att bli mångmiljonär, i alla fall om man får tro de norska jättarna Reitan och Umoe. Men insatser och upplägg skiljer sig väsentligt åt – och kritiska röster menar att Reitans modell mest går ut på att göra ägarna rika.

Av de franchisetagare som driver landets 83 7-Eleven-butiker i svenska städer tjänar 12 minst en miljon per år och 25 drygt 750 000 kronor.

Allt enligt Johannes Sangnes, koncernchef för norska jätten Reitan som förutom 7-Eleven även driver Pressbyrån och Shell.


”Det finns många duktiga entreprenörer i Sverige och man kan konstatera att det gäller att vara entreprenör i själen för att driva en franchise-verksamhet hos oss, men det sker inom givna ramar. Vi kallar det ’frihet satt i system’”, säger Johannes Sangnes till VA.


Johannes Sangnes hävdar också att 47 av de 307 franchisetagare som driver landets Pressbyråer drar in drygt en miljon kronor per år.

Dessa vinster kan jämföras med Umoe-kedjan, där en enda Burger King-restaurang snittar 1,1–1,6 miljoner kronor i vinst per år – före avskrivningar. Umeo driver också Starbucks och Thank God It’s Friday-restauranger.

I de 1,1–1,6 miljoner kronorna ingår en restaurangchefslön på cirka 500 000–600 000 kronor per år, enligt Umoes Skandinavien-chef för Burger King, Rune Sandvik.

Olika investeringsupplägg


Investeringsupplägget skiljer sig dock väsentligt åt mellan Reitan och Umoe.


Även om Reitans franchisetagare måste investera pengar 150 000 kronor i eget bolag samt 50 000 kronor i utbildningskostnad så anser Johannes Sangnes att Reitan tar den allra största risken genom att det kostar cirka 2–3 miljoner kronor att etablera en enda butik – storleken på investeringen varierar naturligtvis beroende på butikens placering.

Johannes Sangnes (t h) med den amerikanske 7-Eleven-chefen Bob Jenkins. Foto: Jurek Holzer/SvD/Scanpix/TT

”Risken är låg i och med att vi tar miljoninvesteringar och står för hyreskontrakten. Det finns egentligen bara två saker man själv måste stå för: varor och att plocka in anställda”, säger Johannes Sangnes.


Umoe-franchisetagare måste investera 5 miljoner kronor, men äger då sin egen Burger King-restaurang. Det räcker också att gå in med 40 procent kontant.


”Den stora skillnaden mellan oss och 7-Eleven är att man skriver sitt eget hyreskontrakt och dessutom kan sälja restaurangen till marknadspris. Det är klart att 2 miljoner kronor kan låta som en hög ingångssumma, men driver du bara restaurangen bra och jobbar upp dess goodwill brukar det gå att göra riktigt bra exit”, säger Rune Sandvik.


Det tidigare börsnoterade franchisebolaget Nordic Service Partner driver idag 45 av de 131 Burger King-restaurangerna i Sverige och omsatte för just Burger King-delen i både Sverige och Danmark 897,1 miljoner kronor under 2015.


Reitan omsätter idag cirka 16 miljarder kronor per år och hade ett kassaflöde på 1 miljard kronor under förra året. 
Koncernen har cirka 2 300 butiker i 7 länder, varav Sverige är ett.


Den första Burger King-restaurangen öppnade på Gustav Adolfs Torg i Malmö 1976, medan 7-Eleven startade i Dallas 1927 och kom till Sverige på 1980-talet.


Den första Pressbyrån öppnade öppnade Sverige redan 1899.

Läget avgörande för lönsamheten


Genomsnittsvinsten för en franchisetagare hos Pressbyrån ligger på 645 000 kronor, medan Shell-mackarna med sina 7-Eleven-butiker längs med vårt avlånga lands vägar historiskt sett har snittat cirka 700 000 kronor i vinst per år.


”Att det blir en större vinst vid mackarna beror ju på att dessa är större verksamheter i komplexitet och volym, där man även säljer alltifrån bensin och diesel till biltvättar”, säger Johannes Sangnes.


Då Reitan väljer vilka som ska få bli franchisetagare går man efter egenskaper som ordningsam, god säljare och ett tydligt driv att göra sitt bästa för kunden.


Det krävs också att man är en lagspelare som kan tänka sig att hjälpa andra franchisetagare – Reitan håller exempelvis årligen i ett riksmöte för att bygga laganda.


Burger King genomför naturligtvis också en gedigen rekryteringsprocess där redan framgångsrika franchisetagare deltar. Det här beror på att man vill få en känsla för om personen ifråga verkligen kommer att bidra till teamet.


”Det handlar till syvende och sist om att gå på magkänsla. Vi vill ha franchisetagare som kan bidra till samhället”, säger Rune Sandvik.


Burger King-chefen Rune Sandvik har gått den långa vägen inom kedjan och satsar både på personer som har gjort samma resa, eller framgångsrika människor från andra verksamheter.

Rune Sandvik. Foto: Bo Mathisen/Burger King Skandinavien


”Våra franchisetagare måste ha inställningen att man vill jobba med driften och stå både i kök och kassa, men också vara med när det råder full rush under lunchen. Vi har tydligt sett att den inställningen ger bra resultat”, säger Rune Sandvik.


Då det gäller Reitans utbildningsavgift på 50 000 kronor så hävdar Johannes Sangnes att den att är att betrakta som en upplärningskostnad där blivande franchisetagare får en introduktionskurs, mentor, praktik i butik, driftsstöd och får diskutera framtidsplaner.


Och när det gäller just framtiden ser Reitan nya former av måltidslösningar med hälsoinriktade varianter som ett viktigt område.


Det är heller ingen tillfällighet att Reitan heter Reitan Convenience då bekvämlighet betraktas som ytterligare ett viktigt framtidsområde. 
I Finland kan man exempelvis hämta ut pass eller paket via R-Kioskis cirka 630 butiker i landet.


Men oavsett om det rör sig om Reitan eller Burger King, Finland visavi Sverige eller butiker i städer kontra längs landets vägar säger det sig själv att ”trafikläget” är oerhört viktigt.


Det vill säga, A och O för en lyckosam etablering är att den sker där många människor är i rörelse som exempelvis vid järnvägsstationer eller andra former av knutpunkter.


Vill det sig riktigt väl kan franchisetagare hos Reitan göra vinster på 2 miljoner kronor per år, enligt Johannes Sangnes.


”Vår produkt är för kunder i farten och vi ser tydligt hur det här med att driva franchise-verksamhet har vuxit till en karriärväg.”

Kritiken: Hårt arbete och höga serviceavgifter


I en rapport från International Franchise Association för 2018 leder skattereformer, avregleringar och högkonjunktur till att det mesta nu pekar på att branschen i USA kommer att växa för det åttonde året i följd.


Här väntas antalet etableringar  öka med 1,9 procent till 759 000 efter att redan ha ökat med 1,6 procent under 2017. Branschens tillskott till landets BNP väntas också öka med 6,1 procent till 451 miljarder dollar.


Så man kan alltså bli rik på att vara franchisetagare fast det inte ens är ens egen idé som man arbetar med?


”De som får till bra business tjänar bra med pengar och kan börja investera i fler Burger King-restauranger. Så länge vi bara hittar personer med passion för det vi gör räknar jag med att vi kontinuerligt fortsätter att utöka antalet restauranger i Sverige”, säger Rune Sandvik.


När det gäller just Reitan och deras Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker kom Expressens grävjournalist Michael Syrén med ett avslöjande 2015 där han bland annat visade att många Pressbyrån-ägare kan arbeta 10-14 timmar per dag, och ändå få lite lön för mödan.


Expressen hade bland annat talat med en person som drev en Pressbyrå som omsatte 10-tals miljoner kronor år, men trots det hade franchisetagaren endast råd att ta ut en nettolön på 22 000 kronor per månad.


”Reitan tog ut för stora serviceavgifter för mig och på andra franchisetagare. I praktiken innebar det att de tog hälften av min bruttovinst, sen fick jag stå för alla rörliga kostnader som personal, svinn, telefon med mera”, sade han till Expressen.

”Först och främst Reitan som tjänade pengar”


Tidningens reporter granskade också boksluten för Pressbyrån-ägare i Stockholm, Göteborg och Malmö och kom fram till att de sammanlagda vinsterna (efter finansnetto) landade på 10,9 miljoner kronor 2014.


Det gav en genomsnittlig ynka vinst på 123 000 kronor per Pressbyrå och år.
 Granskningen visade också att 9 av 88 butiker var konkursmässiga och att 4 redan hunnit likvideras.


Johannes Sangnes säger att han inte kan kommentera fall som ligger långt tillbaka i tiden, men upprepar att Reitan är beredd att gå långt för att franchisetagare ska lyckas.


Han poängterar dock att inte alla passar att vara självständiga näringsidkare.


”Det grundläggande i vår modell är ett intresse för att köpmannen lyckas. Köpmännens resultat visar också att många av våra köpmän gör det”.


Han hävdar också att Reitan sätter in stora resurser om en köpman behöver hjälp att få fart på lönsamheten.


När VA talar med Mikael Durhan som drev Pressbyrån i Bollnäs och slutade som franchisetagare 2011 är han minst sagt skeptisk till att det går att bli miljonär.


”Då handlar det nog om att du måste hålla på riktigt länge. När jag drev min franchise var det först och främst Reitan som tjänade pengar.”


Han har lovat sig själv att aldrig gå in som franchisetagare igen.


Johannes Sangnes vill återigen inte kommentera fall från flera år bakåt i tiden och menar också att det säger sig själv att det krävs hårt arbete för den som vill bli miljonär, men att statistiken visar att det är fullt möjligt.


Grundaren Odd Reitan har tidigare bemött liknande kritik i boken ”Rikes tilstand” av Christian Geelmuyden:


”Alla är inte lämpade att driva eget. Då bör du hitta på något annat. Kritiken jag tar till mig är att vi i några fall valt fel människor.”



Så fungerar franchising hos Reitan
Driver bland annat Pressbyrån, 7-Eleven och Shell.

  • Den som vill bli franchisetagare måste genomgå en tuff rekryteringsprocess, men behöver också investera 150 000 kronor i eget bolag samt 50 000 kronor i utbildningskostnad.
  • Själva utbildningskostnaden innebär att franchisetagaren får en introduktionskurs, mentor, praktik i butik, driftstöd och möjlighet att diskutera sina framtidsplaner.

  • Franchisetagaren och Reitan har en prövotid på 9 månader och vid ”ljuv kärlek” löper avtalen tre år i taget. ”I första hand ska köpmännen ha goda möjligheter att lyckas. I andra hand Reitan”, säger Johannes Sangnes.

  • Reitans modell skiljer sig från Burger King i det att man tar ut en så kallad serviceavgift.

  • Servicevgiften beräknas utifrån butikens nuvarande bruttovinst och tidigare historik för intäkter och kostnader. Den innebär också att franchisetagaren får hjälp med alltifrån hyreskontrakt till samtliga investeringar i butiken. Reitan bistår även med marknadsföring, lönesystem och hantering av räkenskaper.

Så funkar det hos Umoe
Driver bland annat Burger King.

  • Den som vill driva en Burger King-restaurang får räkna med att satsa hela 5 miljoner kronor, men då äger man också restaurangen. Det räcker dock att ha 40 procent av insatsen i eget kapital.
  • Kostnaderna för avskrivningarna är större till en början eftersom Burger King vill ha med sig franchisetagare under hela perioden.
  • I de 5 miljoner kronorna ingår också en uppstartsavgift på 50 000 kronor. Här hjälper Burger King till med att leta lokaler, bistå vid hyresförhandlingar, godkänna ritningar och stödja byggprocesser. I kraft av sin storlek upparbetar Burger King också förmånliga, färdigförhandlade avtal med alltifrån bygg- till köksleverantörer.
  • Den som startar sin första Burger King-restaurang får ditskickat duktiga medarbetare för att snabbt kunna få fart på ruljangsen. ”Du startar inte från noll och vi säkerställer att du inte bygger för 5 år, utan 20 år”, säger Rune Sandvik.
  • Det finns ingen begränsning i hur många Burger King en franchisetagare kan äga, utan det vanligaste är att investera i fler restauranger allteftersom. De största franchiseägarna ligger på 5–6 restauranger, medan mindre franchiseägare ofta har 2–3 restauranger.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  4. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  5. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha

För dig som prenumerant