Fotograf: Pressbild/Tegnér Spirits & Wine

GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor

Svag konkurrens och hög trovärdighet bland svenska folket ligger enligt professorn till grund för succén.

Fenomenet kändisviner tog fart på allvar för ett några år sedan. Idag bågnar Systembolagets hyllor av viner från profiler från alla läger: mäklaren Fredrik Eklund, kändiskocken Ernst Kirchsteiger, skådisarna Brad Pitt & Angelina Jolie är bara några av de kända personer vars namn numera pryder flasketiketterna.

Senast ut i ledet är ingen mindre än den folkkära kriminologen Leif GW Persson med sitt vin GW:s röda.

Succén lät sig inte vänta: tre veckor efter lanseringen var de 15 000 första flaskorna av det portugisiska vinet slutsålt på Systembolagets hyllor. Totalt innebär det att svenskarna fått i sig 10 315 liter av GW:s rödvin under juni månad. Det framgår av ett pressmeddelande från Leif GW Perssons samarbetspartner Tegnér Spirits & Wine.

Hela Sveriges kriminolog är givet konkurrensen från andra kändisar inte särskilt förvånad.

”Många av de där kändisvinerna går det ju inte ens att tvätta bilen med”, sade han nyligen i en intervju med Expressen.

De dryga 10 000 liter som sålts under juni månad bör därför sättas i perspektiv till några av de andra kändismärkena som toppar försäljningslistorna. Ernst Kirschsteigers, Tina Nordströms och Laila Bagges lyckades sälja 6000 liter och Per Morberg 1175 liter. Själv ställer sig GW frågande till hur Morberg över huvud taget tänkt när han låtit sätta sitt namn på det vin som säljs.

En av anledningarna till det varma mottagandet säger professorn till Expressen helt enkelt är hans högre trovärdighet bland folket än många andra kändisar. Han väljer även att påpeka att han druckit mer vin än alla ”de där pellejönsfigurerna tillsammans”.

LÄS ÄVEN: Leif GW om miljonmissen, bitcoin och favoritaktien just nu


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant