Fotograf: Jill Bederoff

Norska miljardären: ”Jag får ståpäls av att skala sociala innovationer”

Johan H Andresen föddes inte bara med en silversked i munnen, utan med ett helt bestickset. Nu låter han sitt 149-åriga familjeföretag ta en ny vändning genom investeringar i socialt entreprenörskap. 

”Man kan följa hur aktiekurserna går upp och våra innehav blir mer värda men jag känner inget här”, säger Johan H Andresen och pekar på sina utsträckta armar.

”Men av att skala sociala innovationer får jag ståpäls.”

Han sitter i en solig trädgård i Visby under Almedalsveckans fjärde dag och laddar inför en diskussion om hur de nordiska välfärdsmodellerna kan förnyas med hjälp av sociala innovationer. Panelen leds av Mia Odabas från Smarta samtal.

Johan H Andresen är femte generationen i det norska familjeföretaget Ferd som i bokslutet för 2017 värderades till 32 miljarder norska kronor. Familjen ägde tidigare Norges största och äldsta tobaksbolag, Tiedemanns, vilket också var namnet på koncernen fram till 2001.

Tobaksverksamheten är såld men i dagens koncern, som består av fem olika affärsområden, finns två andra kända varumärken: skidvallan Swix som köptes från Astrazeneca 1978 och Tetrapak-konkurrenten Elopak, men också en räcka börsnoterade bolag liksom fastigheter.

Sparkade sig själv – uppåt

För 20 år sedan, 1998, tog han över rodret och behöll det i 14 år. Sedan sparkade han sig själv uppåt, som han uttrycker det, och blev ordförande.

Medan han är novis i Almedalen är han mer bekant med World Economic Forum i Davos. Det var där han 2007 träffade några sociala entreprenörer som väckte hans nyfikenhet.

”De hade en massa bra idéer på svåra samhällsproblem men det som saknades var de insatser som vi erbjuder – kapital, kompetens inom affärsutveckling och nätverk. Vi hade varit involverade i att starta motsvarigheten till Ung Företagsamhet i Norge och fått inblick i hur unga som inte var så duktiga i skolan hittade något annat som de var bra på”, säger Johan H Andresen.

Hösten 2008 klev han upp till sin styrelse, som då enbart bestod av externt rekryterade medlemmar, och la fram förslaget om att börja investera i sociala entreprenörer. Det eniga bifallet förvånade honom.

”Alla i styrelsen tyckte att det var jättebra och att det låg inom visionen och i linje med våra värderingar. Vi hissade flaggan och andra året hade vi 320 ansökningar. Vi tog in fyra.”

Idag, tio år senare, finns 22 sociala entreprenörsbolag i Ferds portfölj, varav nio innehav är aktiva och resten är så kallade alumnibolag där Ferd bidrar med nätverk och support, men inte längre har ett formellt avtal.

Kravet: Minska utanförskapet

För att platsa i Ferds portfölj måste affärsidén handla om att hindra eller minska utanförskapet.

”Vi började med barn och unga men har sedan utvidgat det till att handla om all typ av utanförskap. Andra kriterier är att det ska vara en reell innovation och något nytt i det sammanhang där den ska användas. Det ska också vara en lösning på ett kroniskt problem som man hittills inte lyckats lösa, och skalbart. Vi, som många andra, har en våt dröm om att ändra systemet.”

För att uppnå den drömmen gör Johan H Andresen det som många just nu efterfrågar på området för socialt entreprenörskap. Han mäter. Och då inte bara resultat utan effekt. Under 2017 kom portföljbolagen i kontakt med 724 006 människor. Av dessa påverkades merparten, 701 827, på ett livsförbättrande sätt och 22 179 påverkades på ett livsförändrande sätt.

”Vi skiljer mellan livsförändrande påverkan, vilket är hög kontakt, och livsförbättrande påverkan, vilket är låg kontakt. Några av entreprenörerna jobbar med få individer och specifika målgrupper och har därför potential att påverka individens framtid. Andra entreprenörer vänder sig mot många och breda målgrupper genom exempelvis förebyggande aktiviteter.”

Johan H Andresen och hans team i Ferd Social Entrepreneurs om sex personer närmar sig entreprenörerna stegvis. Efter en första analys träffas de för att bättre förstå entreprenörens ambitioner. Om det finns en matchning görs en affärsplan på ett eller tre år.

”Vi sätter upp milstolpar som ger kapital när de uppnås. Vi använder rena bidrag, lån utan ränta som vi inte blir arga om de inte kan betala tillbaka, lån med ränta, konvertibla lån och aktier beroende på vilken fas de är i. Totalt mellan 25 och 30 miljoner norska kronor per år. Vi underlättar också kontakter med banker om de behöver mer lån.”

Han sätter också in sina egna chefer i bolagens styrelser och kör på som om de var helägda.

”I början kändes det som om ledningen i Ferd och i våra dotterbolag tog uppdragen för att jag sa till dem att göra det. Idag är det kö för att få ett styrelseuppdrag i de sociala entreprenörsbolagen, de ser det som en ära.”

Anställer personer med Aspergers

I två av bolagen i den aktiva portföljen har Ferd gått in som aktieägare, Generasjon M och Unicus

”Den kille som startade Unicus hade varit aktiemäklare men tröttnat och ville bli entreprenör. I Danmark hittade han idén som byggde på att anställa människor som har Aspergers syndrom till att testa mjukvara. De som har Aspergers är jäkligt bra på vissa saker, älskar ordning och reda och systematik. När de hade avslutat sina tre år med oss kände vi att det inte utvecklats nog och hade mer att ge.”

Idag har Unicus 35 konsulter i Oslo, Stavanger och i Stockholm med kunder som Telenor, Veritas och stora banker.

”Här var det enkelt att mäta. Det var unga, oftast killar, som satt hemma i pojkrummet och var dömda att leva på bidrag. Idag är de fullvärdiga konsulter med egna inkomster och ett socialt sammanhang. Jag glömmer aldrig grundarens berättelse om när de skulle iväg och äta julbord med personalen. Alla satt knäpptysta runt bordet ända till de fick okej på att plocka fram sina laptops. Då kände de sig trygga.”

Johan H Andresen beskriver sig själv som en tålmodig person men trots det upplever han marknadens ovillighet att förstå de sociala entreprenörernas affär som frustrerande.

”Det typiska är att de förlorar på pris. Upphandlaren kan inte första att effekten av deras insatser kommer senare. Det offentliga är också misstänksamt när det kommer privata initiativ från människor de inte känner. Samtidigt har vi lyckats bättre med de här entreprenörerna än vad vi gjort med många av våra andra såddinvesteringar.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Tesla-aktien tappar – efter Elon Musks ‘pedofil’-tweet
  2. AR-bolagets aktie rusar på börsen när Spiltan gör intåg
  3. Carl-Henric Svanberg har sålt hela innehavet i Hexagon
  4. Efter ’pedofil’-tweeten: Nu ber Elon Musk om ursäkt för kommentar om grottdykare
  5. Amazon-grundaren Jeff Bezos – nu världens rikaste i modern tid
  1. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  2. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  5. På bara 3 år har Kylie Jenner byggt en förmögenhet på 900 miljoner dollar – snart är 20-åringen världens yngsta ’self-made’ dollarmiljardär

För dig som prenumerant