Jonas Tellander, vd Storytel Fotograf: Daniel Roos

Storytel ökar nästan 50 procent – snuddar en viktig milstolpe

Ljudboksbolaget Storytel har nu mer än 600 000 betalande abonnenter, och fortsätter att växa så det knakar utomlands.

Ljudboksspecialisten Storytel har i genomsnitt 621 800 betalande abonnenter i andra kvartalet 2018, en ökning med 47 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Streamingintäkterna steg till 239,1 miljoner kronor (167,0), en ökning med 43 procent i årstakt, enligt ett pressmeddelande. 

Framför allt var utlandet en stor tillväxtmotor för Storytel. Antalet abonnenter i utlandet ökade med 83 procent till 306 500 abonnenter, vilket var strax över bolagets prognos. 

"De senaste tolv månaderna har vi lanserat Storytel på sex nya marknader och har under samma period vuxit utomlands med närmare 140 000 betalande abonnenter. Det är ett kvitto på att våra utlandssatsningar med lokala team och ett starkt fokus på innehåll och marknadsföring ger resultat", säger vd Jonas Tellander.

Streamingintäkterna i Sverige var 126 miljoner kronor i andra kvartalet, jämfört med 113 kronor i utlandet. Båda affärerna var över bolagets prognos. 

Utlandet stod alltså för 47 procent av streamingintäkterna i andra kvartalet jämfört med 39 procent samma kvartal i fjol. Det betyder att Storytel är på väg att snart ha mer än hälften av sina intäkter från utlandet - en viktig milstolpe för techbolag som satsar på expansion.

LÄS MER: Från ruinens brant till köpet av Sveriges äldsta förlag och kursdubblare på börsen

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.