Fotograf: Jill Bederoff

Backas av Klarna-grundarens fond – nu ska hennes startup bli ett Linkedin för hållbarhet

Frida Emilsson och de andra tre grundarna bakom Worldfavor har minst sagt höga ambitioner. Nu är hon i Almedalen för att sätta fart på spridningen.

Det är en av Klarnagrundaren Niklas Adalberths favoriter. När hans Norrsken gick in i Worldfavor i fjol med 4,5 miljoner kronor var det den då största investeringen sedan starten av stiftelsen.

”Vi fick komma dit och pitcha. Med vår affärsmodell, där tech möter hållbarhet, och vårt sätt att påverka genom att hjälpa företag ha ett positivt inflytande och med vår nätverkseffekt – att sprida ett globalt hållbarhetsvirus, fast i positiv bemärkelse, var det en perfekt match. Det är unikt med en sådan investerare som har alla tre delar: inflytande, tech och lönsamhet”, säger Frida Emilsson  när vi möts på Donners hotell, en lugn vrå mitt i Almedalskaoset.

Frida Emilsson och hennes medgrundare Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson och Lars-Peter Erikssons minst sagt ambitiösa ambition är att Worldfavor ska vara plattformen där hållbarhetsdata från alla världens företag finns att hämta, som Linkedin är för cv:s.

Idag, knappt två år efter lanseringen, finns cirka 7000 anslutna företag över hela världen. I botten finns ett 30-tal storföretag som Folksam, SAS, Martin & Servera, Nudie Jeans och Swedbank, mestadels svenska men även några nordiska och brittiska. Resten är spridningseffekten som Frida Emilsson pratar om, hittills främst underleverantörer eller portföljbolag.

Tanken är att de kunderna ska kunna koppla på och dela hållbarhetsdata med alla aktörer i sitt ekosystem i Worldfavors plattform.

Från början, för sex år sedan, var de fyra nyexaminerade studenter med en idé om att göra en jämförelsesajt för konsumenter, som en Prisjakt fast för hållbarhet.

”Men när vi väl började prata med företagen insåg vi att företagen inte hade så bra koll på informationen själva, och om den fanns så var den inte standardiserad, lättillgänglig eller digital. Vi insåg att det var där vi var tvungna att börja.”

Dagens tjänst, som lanserades för två år sedan, är uppdelad i flera lösningar. Den första hjälper hållbarhetsfunktionen i företag med den interna samordningen och uppföljningen av  egen hållbarhetsdata och mål.

”Plattformen hjälper företagen att på ett enkelt sätt jobba digitalt med sin data, istället för att som idag lägga ned extremt mycket manuellt arbete på detta, i bästa fall med hjälp av Excel-filer. Det finns inga smarta och lättimplementerade digitala verktyg för det här idag.”

Lösningen hjälper också företagen att visualisera sin data.

”Med hjälp av digital visualisering blir informationen mer engagerande och målgruppsanpassad.”

En annan lösning omfattar insamling och analys av information från kundens ekosystem, för att utvärdera och främja hållbarhet hos exempelvis leverantörer, portföljbolag och kunder.

”Till alla berörda företag skickas en inbjudan till plattformen så att de kan registrera sig och börja tillhandahålla information. Många gånger rapporterar de till flera kunder via samma plattform, där de även kan följa sin egen utveckling.”

Hon påpekar att Worldfavor inte bara är en mjukvarulösning utan en global plattform där information ska kunna delas på ett enkelt sätt, i första hand mellan registrerade företag men så småningom även till konsumenter och på så sätt närma sig den ursprungliga idén.

Kunderna betalar ett abonnemang årligen vilket gör det extra viktigt att de också får ut det förväntade värdet av tjänsten.

”Vi jobbar mycket med onboarding och i paketet ingår också en customer success - tjänst som ser till att företagen når de mål som de satt upp med lösningen, exempelvis att de ska nå en uppföljning av 90 procent av sina leverantörer eller nå ett visst mål i sitt hållbarhetsarbete. Det lösningen bidrar med i det senare fallet är dels att företagen kan överblicka hur de ligger till löpande, men också att automatisera administrativt krävande uppgifter och på så sätt frigöra tid till det mer strategiska arbetet.”

Frida Emilsson berättar att de ofta möts av ett ”wow” när de möter nya potentiella kunder. Efter att Folksam var modiga att gå in som första kund lossnade det ordentligt förra året. Med nya pengar, bland annat från Norrsken, Soläng Invest och den första ängelinvesteraren Axel Sundström, har Worldfavor kunnat växa teamet till dagens 12 anställda.

”Vi har rekryterat mycket under våren och just nu handlar det mycket om att satsa ännu mer på marknadsföring och att med vårt fantastiskt grymma team ta oss ännu snabbare framåt. Vi har också en massa nya spännande nyheter på gång i plattformen som kommer göra hållbarhet ännu enklare och mer lättillgängligt.”

Nästa år kommer Worldfavor troligen ta in ytterligare kapital för vidare expansion, men för Frida Emilsson finns det mycket på agendan innan dess.