Butiksdöden kan stoppas om detaljhandeln inser att den kan erbjuda något som e-handeln inte kan – upplevelser

"Detaljhandelns aktörer behöver stanna upp och tänka nytt kring hur den fysiska butiken kan och bör se ut", menar Karin Winther, innehållsansvarig för branded content på Nexiko.

Jag avskyr att befinna mig i butik. För att vara en passionerad modekonsument är jag faktiskt förvånansvärt dålig på att shoppa. Det gäller inte bara modebutiker, utan alla sorters butiker: från mataffärer till gallerior, lyxiga märkesaffärer – till och med apoteket.  

Jag inser att det är en extrem hållning. Samtidigt är det också en rimlig reaktion på hur digitaliseringen förändrat mig som konsument, i kombination med de oinspirerande butiksmiljöer som erbjuds. Butiker som, i stället för ett leverera en upplevelse som inspirerar till köp, snarare för tankarna till stajlade lager­lokaler.  

Enligt Svensk Handel kommer mellan 5 000 och 10 000 affärer försvinna fram till år 2025 som ett resultat av ökad konkurrens från e-handeln.  

Faktum är att merparten av detaljhandelns butiksmiljöer speglar en bransch som inte alls har hängt med i digitaliseringen. Det visar på en oförmåga att utvecklas i takt med samtiden och skvallrar om en brist på insikt kring hur internet, e-handel och sociala medier har förändrat konsumenters behov, förväntningar och önskemål. 

De flesta företag verkar inte ha förstått att konsumenternas köpresa i dag börjar (och många gånger slutar) på internet – och vad det innebär för den fysiska butikens funktion och framtid. För att vara relevant måste företag leverera en sömlös shoppingupplevelse på alla plattformar: digitalt, mobilt, på sociala medier och i fysisk butik. En köpresa som speglar den lätthet med vilket konsumenter rör sig mellan digitala och fysiska världar.  

Så hur ser den nya sortens butiker ut? Låt oss titta närmare på ett intressant exempel. När sportföretaget Nike hörde sig för bland sina kunder om vad de skulle vilja se i deras butiker förklarade en förälder att han längtade efter en butik där han kunde lämna sina barn att leka en regnig dag.

Sagt och gjort: företagets senaste stora butik i New York är en gigantisk lekstuga för sportintresserade. Här finns en mindre basketplan och fotbollsplan, löpmaskiner framför stora skärmar som simulerar härliga springspår i naturen och ett slags 
skobar där du kan designa din egen version av Nike Air Force One.  Nike berättar för nyhetstjänsten Quartz att företaget testar nya idéer i ett labb på högkvarteret i Oregon och sedan gör pilottester ute på marknaden för att se vad som funkar. 

Nikes lekfulla butik är ett suveränt exempel på hur man som aktör inom detaljhandeln borde arbeta för att vara relevant. Butiken är en plats i förändring som möter ett behov hos kunden, snarare än bara ett utrymme där man endast kränger produkter. Att skapa en interaktiv upplevelse som inte kan konsumeras eller utföras digitalt. 

Detaljhandelns aktörer behöver stanna upp och tänka nytt kring hur den fysiska butiken kan och bör se ut.  

Man måste fokusera på hur butiksmiljöer kan fylla en funktion för en kund som är påläst, tidspressad, bekväm och förväntar sig 
personalisering. För att hänga med i samtiden och digitaliseringen behöver detaljhandeln skapa en upplevelse kring sina produkter, satsa på att personanpassa utbudet och skapa en butiksmiljö som är förändringsbar och lekfull för kunderna.  

Då kan till och med jag tänka mig att komma på besök.  

Karin Winther är digital strateg och innehållsansvarig för branded content på Nexiko. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  2. Johan Åkesson: Nu åker biltillverkarna snålskjuts på coworkingtrenden
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. 4 faktorer som bäddar för en stökig höst på bostadsmarknaden
  5. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  1. Sverige fick just 2 nya miljardärer – efter att aktien rusat 300% på börsen
  2. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. Hajpade hjälmbolaget rasar på börsen
  5. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”

För dig som prenumerant