Fotograf: Tomas Oneborg / SvD / TT / Reed Saxon

Här är tecknet som pekar på att Amazons hajpade Sverige-lansering snart kan bli verklighet

Amazons lansering i Sverige verkar ha närmat sig med stormsteg.

Den amerikanska e-handelsjätten ansökte om att få hantera betaltjänster i Sverige i mitten av juni och nu ska de även ha varit i kontakt med Postnord gällande logistiken.

“De har kontaktat oss och vi har pratat om leveranserna, men de har inte avslöjat när de kommer till Sverige. Vi har ju redan tidigare sagt att vi tror att de kommer under 2018 och jag är fortsatt rätt säker på att det blir så,” säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.

På frågan hur det skulle påverka Postnord om Amazon kommer till Sverige menar Thomas Backteman att de inte skulle tillhöra de största kunderna i början, men att man räknar med ökade volymer på längre sikt.

Amazons lansering i Australien resulterade i ett fall på 16 procent i snitt över alla branscher efter så kort som ett halvår. Hur intåget nu kommer påverka svenska e-handlare återstår att se. Kläder, leksaker och hemelektronik är branscher som spås ta stryk.

Postnords e-handelsexpert Arne Andersson berättade under ett seminarium till Breakit i maj att det inte nödvändigtvis finns någon anledning att oroa sig.

”Jag tycker inte man ska vara rädd men det blir en jäkla utmaning. Det går att vinna och det kommer även göra att e-handlarna blir bättre när Amazon ställer så höga krav”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant