Fotograf: Pressbild Instagram

Sverige först ut när Instagram lanserar musiksatsning

Nu lanserar foto- och videodelningstjänsten bakgrundsmusik till Instagram Stories – och Sverige är bland de första länderna att testa konceptet.

Instagram Stories har dragit ifrån rivalen Snapchat rejält.

Facebook-ägda Instagram uppger nu att bolaget har över 400 miljoner dagliga användare av sin Stories-tjänst, vilket kan jämföras med 191 miljoner för Snapchat. Snapchat var dock först ut med konceptet. Det rapporterar CNBC

Instagram satsar nu på att addera fler funktioner för att på det viset skapa mer engagemang bland yngre användare.

I förra veckan släpptes exempelvis en funktion för längre videoklipp, IGTV.

Läs mer: Youtube möter ny konkurrens från Instagram – som har 1 miljard användare i ryggen

Nu kommer också musik att läggas till i Stories. Instagram uppger att bolaget har tusentals låtar i sitt bibliotek. 

Tack vare att Facebook nyligen tecknat avtal med skivbolag kan Instagram Stories-användare välja och vraka bland bakgrundslåtar av bland andra Bruno Mars, Dua Lipa, Calvin Harris och Guns N’Roses, enligt Techcrunch.

Lanseringen kan göra Instagram Stories mer attraktivt för unga millennials än konkurrenten Snapchat, som inte har samma musikrättigheter, spår Techcrunch – samtidigt som appen får möjlighet att konkurrera med de yngre användarnas favorit, Musical.ly.

Lansering sker först här i Sverige samt i Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike, Australien och Nya Zeeland. Inom kort väntas också en global lansering. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant