Fotograf: Undo press

Många unga struntar i försäkringar – det ska hennes startup ändra på med ”cut the crap insurance”

Med uppbackning av en 290 år gammal jätte tar tech-entreprenören Sophie Grønbæk ett nytt grepp på försäkringar.

Banker, medier, fondbolag… listan kan göras lång över branscher som har kastats omkull av digitaliseringen. Men i försäkringsbranschen har disruptiva bolag varit sällsynta, vilket kan förklaras av det rigida regelverk som försvårar för utmanare att ta sig in på marknaden.

”Det är nästan omöjligt att starta ett försäkringsbolag från scratch i Danmark eller liknande länder på grund av regleringar”, säger Sophie Grønbæk, vd och medgrundare av Undo, till Business Insider Nordic.

Hennes bolag Undo vill ändra på dynamiken i den trögrörliga branschen med hjälp av Tryg, en dansk försäkringsjätte som har 290 år på nacken. De har investerat 25 miljoner danska kronor i startupen ”för att utmana och kannibalisera på oss själva”, som Lars Bonde, Managing Director på Tryg, uttryckt det för tidningen Børsen.

Tillsammans tar de ett nytt grepp jämfört med det traditionella sättet att göra affärer. Sophie Grønbæk menar att branschen saknar transparens, skapar onödigt pappersarbete och förvirrar konsumenter.

Undos lösning är en app där kunden erbjuds flexibelt skydd, snabba utbetalningar, och gratis avbeställning. Det innovativa med upplägget är att produkterna skräddarsys för varje enskild kund, vilket är nästintill unikt i branschen, enligt Grønbæk.

Undos app lanserades i slutet av maj. Under första två dygnen laddades den ned av 1 400 personer.

Det känns som en nobrainer att skapa individuella produkter i en bransch där du har all den här datan. Trots det är vi bland de första i Europa att göra det”, säger den 32-åriga vd:ns till Business Insider Nordic.

Inledningsvis riktar de sig till unga människor. De föredrar digitala lösningar, och saknar ofta försäkringsskydd. Enligt en undersökning från Insurance & Pension Denmark år 2014 saknar 19 procent av 21-24-åringar hemförsäkringar, skriver BI.

En undersökning från Google indikerar en ännu högre siffra – hela 40 procent.

”Det visar hur dålig branschen varit på att göra business. Unga har gett upp om försäkringar eftersom det är för komplicerat. Vi gör det enkelt och transparent att försäkra dig. Som det ska vara”, säger Sophie Grønbæk.