Fotograf: Klarna Press

Klarna fälls för åldersdiskriminering – blockerade tjänst för 100-åring

Hundraåringen från Sundsvall nekades plötsligt att handla på faktura via Klarna. ”Det är olyckligt”, säger Johanna Nyman på Klarna Bank, till Nyhetsbyrån Sirén. 

Efter att ha fyllt 100 år hösten 2017, fick kvinnan från Sundsvall en otrevlig överraskning: Fakturabetalningarna från Klarna hade plötsligt slutat fungera för hennes del – något som senare visade sig vara ett tekniskt problem, enligt bolaget.

”Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt”, säger Johanna Nyman på Klarna Bank i en kommentar till Nyhetsbyrån Siren, enligt Dagens Industri.

Klarna fick i och med fallet diskrimineringsombudsmannen, DO, på nacken efter en anmälan om åldersdiskriminering.

Den äldre kvinnan nekades att handla genom Klarna eftersom bolagets system inte kunde göra skillnad på om personen var född på 1900- eller 2000-talet, skriver bolaget i sitt svar till DO.

Fallet ledde i sin tur till att Klarna inte kunde utföra någon kreditkontroll och ska ha medfört en risk att acceptera kreditköp för personer under 18 år.

Klarna ska nu ha rått bot på det tekniska tillkortakommandet, och efter att ha klandrat bolaget om åldersdiskriminering kommer Diskrimineringsombudsmannen att avsluta ärendet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium