Nordnets vd Peter Dahlgren och Amelia. Fotograf: Nordnet Press/IPsoft Press

Därför sparkar Nordnet sin topprankade AI-medarbetare Amelia

Amelia har inte levt upp till Nordnets förväntningar, och nu lägger man ner projektet med AI-medarbetaren. Det rapporterar Di.se.

Amelia har inte gett de förbättrade resultat vad gäller kundnöjdhet och konverteringsgrad som Nordnet räknat med och därför läggs nu AI-satsningen på is, skriver Di.se.

Läs mer: Pappan till världens högst rankade AI-system Amelia – så mycket kan du tjäna på en egen digital medarbetare

AI-medarbetaren lanserades av Nordnet 2017. Tanken var att Amelia till en början skulle hjälpa ny kunder registrera sig hos nätmäklaren, för att sedermera ta sig an fler uppgifter – men det floppade.

”Vi har testat den mot kunder, och responsen är okej men inte överväldigande, så vi väljer att prioritera andra saker inom vår AI-satsning i det korta perspektivet”, säger Nordnets vd Peter Dahlgren till Di.se

Amelia utvecklas av amerikanska IPsoft, och rankas högst i världen bland AI-system. Utöver Nordnet är även svenska storbanken SEB en av bolagets omkring 550 kunder världen över.

Dahlgren poängterar att han inte är missnöjd med IPsoft, men att man nu väljer att satsa sina AI-resurser på annat håll, bland annat genom att förutse kundbeteenden och -preferenser.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant