H&M:s vd Karl-Johan Persson Fotograf: Lars Pehrson/SvD/TT

Pressade H&M bommar förväntningarna – igen

H&M:s försäljning vänder uppåt i andra kvartalet. Men vinsten krymper och når inte upp till analytikernas förväntningar.

Klädjätten H&M redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar samtidigt minskad vinst.

Omsättningen uppgick till 51 984 miljoner kronor (51 383), som tidigare rapporterat då man redovisar försäljningen på förhand.

Mot bakgrund av ett utmanade första halvår skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten att man nu genomför transitioner av logistiksystem för att göra varuförsörjningskedjan ännu snabbare, mer flexibel och mer effektiv. Dessa transitioner är komplicerade och kan leda till tillfälliga störningsmoment vilket tyvärr inträffade under andra kvartalet på vissa av de stora försäljningsmarknaderna, delger vd:n.

På flera marknader utvecklades försäljningen positivt, såsom i Sverige, Norge, Danmark och Östeuropa där bolaget växte betydligt mer än marknaden. Detta uppges visa på att H&M är på rätt väg och att bolagets digitala satsningar och förändringsarbete börjar ge resultat. Sammantaget var dock kvartalets totala försäljning inte tillfredsställande vilket bidrog till att det utgående varulagret var fortsatt för högt, skriver Persson.

Bolaget fortsätter göra investeringar inom varuförsörjningskedjan, tech, avancerad dataanalys och AI, uppger vd:n. Man ser lovande indikationer från pilotprojekt inom personalisering, kvantifiering, allokering och prissättning samt inom ”trend forecasting”. De positiva resultaten gör att bolaget nu skalar upp till fler marknader och fler koncept.

Rörelseresultatet blev 6 007 miljoner kronor (7 650). Rörelsemarginalen var 11,6 procent (14,9). Konsensus enligt Bloombergs sammanställning låg på 6 236 miljoner kronor.

Bruttovinsten blev 29 164 miljoner kronor, med en bruttovinstmarginal på 56,1 procent. I föregående kvartal var marginalen 49,9 procent.

Resultatet före skatt var 6 012 miljoner kronor (7 708), något lägre än konsensus om 6 278 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt blev 4 638 miljoner kronor (5 897). Konsensus låg på 4 795 miljoner kronor.

Resultat per aktie hamnade på 2,80 kronor (3,56).

Aktien inledde nedåt men vände uppåt förmiddagen. Vid 11-tiden stod aktien drygt 1 procent högre för dagen.

Följ H&M:s aktie i realtid här på VA Finans.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant