ANNONS
Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group

Framtidens vattenlösning – blandare utrustas med uppkopplade sensorer

FM Mattsson Mora Group har i över 150 år tillverkat sanitetsarmatur, det vill säga blandare, från ax till limpa. Allt görs i egen regi och precis som när bolaget grundades ligger huvudverksamheten i Mora.

”Vi är väldigt duktiga på det vi gör. Nu har vi bestämt oss för att ta det till en helt ny nivå genom att interagera med våra blandare. Det gör vi tillsammans med Telia i ett innovationsprojekt kring framtidens vattenleveranser”, säger Frank Rälg, affärsutvecklingschef på FM Mattsson Mora Group. 

Projektet innebär att blandare i offentliga utrymmen utrustas med sensorer som är uppkopplade via mobilnätet till Telias plattform för IoT. Data från blandarna kan sedan visualiseras och analyseras i plattformen.

”Kunden, till exempel ett badhus eller ett sjukhus, kommer att få väldigt bra överblick över sina anläggningar. De får reda på hur mycket vatten som förbrukas och hur de sedan ska optimera underhållet av blandarna. Förhoppningsvis minskar det kundens förbrukning av både varm- och kallvatten”, säger Frank Rälg.

FM Mattsson Mora Group

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning och produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur samt Damixa. Norden är koncernens huvudmarknad. FM Mattsson Mora Group omsätter över 1 miljard kronor och har över 500 anställda. 

Läs mer om bolaget här och om hur FM Mattsson Mora Group sätter vatten på agendan här!

Det nya systemet, som lanserades under början av juni, baseras på en av FM Mattssons ständiga grundpelare: att skapa produkter som inte bara har hög komfort och är driftsäkra utan som också bidrar till ett hållbart samhälle där vi hushållar med vatten och energi. Därför driver bolaget även initiativet ”Vatten med omtanke”.

”Vi tar för givet att vi har fri tillgång till vatten och genomsnittssvensken gör av med 140 liter vatten per dag. Vi har minskat förbrukningen generellt men vi ligger fortfarande på en väldigt hög nivå”, säger Frank Rälg och avslutar: 

”Vi vill sätta vatten på agendan. Det finns mycket bra lösningar och kunskap som kan bidra till en minskning av vatten- och energiförbrukningen. Det är det som är så roligt med `Vatten med omtanke´ – och att vi kan lyfta in den senaste tekniken. Det tycker vi är fantastiskt i egenskap av ett traditionellt industriföretag.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  2. Johan Åkesson: Nu åker biltillverkarna snålskjuts på coworkingtrenden
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. 4 faktorer som bäddar för en stökig höst på bostadsmarknaden
  5. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  1. Sverige fick just 2 nya miljardärer – efter att aktien rusat 300% på börsen
  2. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. Hajpade hjälmbolaget rasar på börsen
  5. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”

För dig som prenumerant