Fotograf: TEDx/Youtube, Wikimedia Commons

MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”

Om H&M lyckas ställa om sin företagsmodell och bli helt cirkulär så kommer företaget att ta sig ur sin kris, tror MIT-forskaren Amanda Parkes.

”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt.”

Det säger Amanda Parkes, doktor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT), till VA under ett besök i Stockholm.

Parkes driver innovationsdelen av världens största modefond som är en del av Future Tech Lab (FTL) – en hybridorganisation av riskkapital, accelerator och experimentlaboratorium med fokus på mode och innovativ teknik.

Med fonden satsar FTL på att få ut innovativa och hållbara teknologier och material på marknaden. Organisationen har olika hubbar i hela USA samt i Europa och planen är att vara en global aktör inom fem år. Fonden är nu i full gång med att avsluta sin andra finansieringsrunda.

Amanda Parkes mål är att överbrygga klyftan mellan teknik och mode. Hon är övertygad om att modebranschen kan – och måste – utvecklas genom ny teknik för att bli en hållbar industri.

Och trots att H&M tuggat grus senaste tiden ser Parkes alltså en positiv framtid för företaget.

Läs mer: Afound, Arket, Nyden… H&M:s nya satsningar riskerar sabba varumärket, varnar forskare

Hon tror att om den svenska modejätten lyckats omvandla sin affärsmodell till en cirkulär år 2030 kommer den inte bara överleva, utan även blomstra igen. Med en cirkulär affärsmodell kan företaget rättfärdigat fortsätta att släppa nya produkter i en snabb takt – och om H&M lyckas med omställningen kommer övriga modejättar hänga på trenden, tror Parkes.

Hon anser att det inte finns någon butiksdöd inom detaljhandeln – det behövs bara en förändring.

”I New York är Rent the Runway-butiken alltid fullpackad med kunder medan butikerna vägg i vägg är tomma.”

Amerikanska Rent the Runway, en onlinetjänst som hyr ut designerkläder från de allra senaste kollektionerna, är ett exempel på hur det snabba modet fått konkurrens från delningsekonomin. Sådana tjänster låter kunderna hänga med i trenderna, men genom mer hållbara alternativ och högre materialkvalitet än snabbmodeföretagen.

Framtidens ekonomi är cirkulär och kan komma att bygga på en delningsekonomi, tror Parkes, som också menar att den svenska modemarknaden är öppen och redo för innovativ materialteknik.

Läs även: Så lyckades 5 bolag omfamna den cirkulära ekonomin

Några av de innovationer som finansierats av FTL har varit veganska och komposterbara textilier men även hållbart och etiskt odlade diamanter i laboratorier. Just dessa innovationer tror Parkes har potential att revolutionera den svenska modemarknaden.

”Alla företag vill ha bra textilier – och Sverige har bra talanger och företag.”

Parkes har avslutningsvis några råd till företag i modebranschen:

”Investera i teknik, var transparent, stå för dina värderingar och var autentisk.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant