Fotograf: Unsplash

Youtube möter ny konkurrens från Instagram – som har 1 miljard användare i ryggen

Samtidigt som Instagram nått milstolpen 1 miljard aktiva användare lanserar man en ny satsning: en videotjänst som ska konkurrera med Youtube.

Instagram har nu en miljard aktiva användare, vilket betyder att den sociala bildtjänsten har ökat med 200 miljoner användare sedan det senast rapporterade användarantalet i september. Det rapporterar CNBC.

Separat har Instagrams vd Kevin Systrom meddelat att man lanserar IGTV, en videotjänst som tillåter vertikala videos på upp emot 60 minuter. IGTV är därmed mer lämpad för mobilanvändning än Youtube.

”Det är mobile first. Det är enkelt och det är kvalitet. Det är IGTV”, sade Kevin Systrom.

Facebook-ägda Instagram erbjuder sedan tidigare främst fotodelning, samt korta videor på som högst en minut. 

IGTV kommer inledningsvis vara helt annonsfritt då man satsar på att driva engagemang, men annonser kan bli aktuella längre fram, säger Kevin Systrom.

Med den nya funktionen skulle Instagram kunna få användare att tillbringa mer tid i appen, vilket skulle kunna hjälpa plattformen att håva in eftertraktade annonspengar, skriver CNBC. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant