Fotograf: Unsplash

Youtube möter ny konkurrens från Instagram – som har 1 miljard användare i ryggen

Samtidigt som Instagram nått milstolpen 1 miljard aktiva användare lanserar man en ny satsning: en videotjänst som ska konkurrera med Youtube.

Instagram har nu en miljard aktiva användare, vilket betyder att den sociala bildtjänsten har ökat med 200 miljoner användare sedan det senast rapporterade användarantalet i september. Det rapporterar CNBC.

Separat har Instagrams vd Kevin Systrom meddelat att man lanserar IGTV, en videotjänst som tillåter vertikala videos på upp emot 60 minuter. IGTV är därmed mer lämpad för mobilanvändning än Youtube.

”Det är mobile first. Det är enkelt och det är kvalitet. Det är IGTV”, sade Kevin Systrom.

Facebook-ägda Instagram erbjuder sedan tidigare främst fotodelning, samt korta videor på som högst en minut. 

IGTV kommer inledningsvis vara helt annonsfritt då man satsar på att driva engagemang, men annonser kan bli aktuella längre fram, säger Kevin Systrom.

Med den nya funktionen skulle Instagram kunna få användare att tillbringa mer tid i appen, vilket skulle kunna hjälpa plattformen att håva in eftertraktade annonspengar, skriver CNBC. 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  3. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.