Fotograf: Privat, H&M Home (montage)

Varumärkesforskaren: ”H&M gör äntligen någonting rätt”

H&M Home utvidgar sortimentet med möbler och lampor. Ett smart drag enligt KTH-forskaren Henrik Uggla.

Häromveckan lanserades Afound, en fyndlåda för märkeskläder, som blir ytterligare ett varumärke inom H&M-gruppen. Henrik Uggla, docent i varumärkesstrategi vid KTH-institutionen Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap, säger skämtsamt att ”H&M kommer med ett nytt varumärke varje vecka”.

Läs mer: Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom

Han har tidigare varnat för att alla nya varumärken riskerar att sänka H&M. I en VA-intervju har han sagt:

”Det riskerar att bli ett vad vi kallar ’graveyard brand’, ett varumärke som är som ett ex: någon man inte vill vill vara ihop med längre.”

När VA ringer upp varumärkesforskaren om satsningen på möbler hörs andra tongångar.

”H&M gör nu äntligen någonting rätt”, säger Henrik Uggla.

Han påpekar att det bryter mot bolagets trend av att utvidga varumärkesportföljen. Nu handlar det istället om att utvidga befintliga varumärken.

Det är en strategi som H&M-gruppen bör fortsätta med, enligt Uggla. Liknande heminredningslinjer bör läggas till de andra varumärkena. Framförallt COS men även Monki skulle vinna på att lägga till nya produktkategorier, anser han.

”Det finns två typer av varumärkesutvidgningar. De direkta, som H&M Home, men även indirekta där olika gästdesigners blir garanter för legitimitet av varumärket.”

Han tipsar H&M Home om att även satsa på indirekta samarbeten med olika aktörer inom interiör design. Något som IKEA varit bra på.

Framgångsrika kategoriutvidgningar hjälper varumärket att bli mer relevant, säger forskaren. Det kan också ny energi och skapa större engagemang hos kunden. Och H&M behöver all hjälp de kan få just nu, menar Uggla.

Den nya satsningen fördjupar varumärkesmeningen – både för H&M Home och modervarumärket – och gör att de upplevs mer dagsaktuella och framtidsinriktade, avslutar Henrik Uggla.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant