Fotograf: AP Photo/Jeff Chiu

Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna

Sparkcyklar har på rekordtid blivit bland det allra hetaste i startupväg, både bland entreprenörer och riskkapitalister i USA. 

Precis på samma sätt som Uber drog undan mattan för traditionella taxibolag har det seglat upp en konkurrent som skulle kunna bli en disruptiv kraft gentemot just ridesharing-tjänster  – nämligen e-scooterbolag.  

I USA är dessa nya uppstickare just nu bland det allra hetaste i startupväg, både bland entreprenörer och riskkapitalister. 

Hetare än hetast är Bird som precis har blivit det snabbaste företaget att nå en värdering på 1 miljarder dollar. 

Efter att ha stängt en finansieringsrunda på 100 miljoner dollar värderades Bird till 400 miljoner dollar i slutet av mars.  

I slutet av maj fick Bird in 150 miljoner dollar i en runda ledd av Sequoia Capital till en värdering på 1 miljard dollar, enligt Quartz. 

Det handlar om elektriska sparkcyklar, som inte går snabbare än en cykel, som via en app är tillgängliga var och när som helst med heltidsanställda eller frilansare som laddar upp scootrarna över natten.  

Kalifornien-baserade Bird och San Francisco-baserade Lime har haft en i det närmaste explosionsartad utveckling i städer som Los Angeles, San Diego, Atlanta och San Francisco, där Bird bland annat har uppgett att man hyrde ut drygt 90 000 turer under en enda månad i San Francisco.
 
Bird är skapat av förre Uber-höjdaren Travis VanderZanden och har bara under senaste halvåret lockat investeringar på 4 miljarder kronor från bland andra legendariska riskkapitalbolaget Sequia.

Bolaget har också fått till en riktigt namnkunnig styrelse med till exempel Paypal-medgrundaren David Sacks

Parallellt har Lime fått en kapitalinjektion på drygt 2 miljarder kronor av Alphabets riskkapitalverksamhet GV, vilket värderar bolaget till dryga 8 miljarder kronor. 

Det råder med andra ord inga tvivel om att bolag inom den så kallade scooterekonomin är hetare än hetast. 

Men även om e-scooterbolagen precis som Uber strävar efter att göra fordonen tillgängliga när och var som helst skiljer sig affärsmodellen åt på flera punkter. 

Medan Uber är beroende av förare som använder egna bilar får bolag som Bird och Lime tunga investeringar tidigt då man köper loss scootrarna för cirka 400 dollar styck. 

En ytterligare skillnad är att scootern inte omedelbart kan nå kunden efter behov, utan appar gör att kunden kan hitta närmaste lediga scooter. Det har gjort att kunder laddar ned många e-scooterappar för att finna den allra närmaste scootern. 

En tredje avgörande skillnad är att medan Uber tar en andel av körningen anlitar e-scooterbolagen heltidsanställda eller frilansare som får alltifrån 5 till 20 dollar per scooter för att samla in denna, ladda upp den och droppa av den vid särskilda avlämningsplatser. 

Arbetsuppgiften har skämtsamt jämförts med Nintendos Augmented Reality-succé Pokemon Go och därmed gett laddarna epitetet ”Bird Hunters”. Bird letar bland annat ”laddare” via webbplatser som Craigslist och WayUp. 

Budskapet är glasklart: ”Om du vet hur du laddar mobilen så kan du tjäna pengar genom att ladda Birds”. 
 
E-scooterbolagen har än så länge mestadels köpt in kända märken som Xiaomi, men många bolag är i full färd med att utveckla specialdesignade modeller för att särskilja sig från konkurrenter. 

Den välkända bloggen Stratechery menar att en av nackdelarna med e-scooterekonomin är att vissa märken kan vara kortlivade, vilket gör att bolagen riskerar att bygga in sig i återvändsgränder. 

Oavsett pekar mycket på att det mest trovärdiga scenariot är att det blir den med störst krigskassa och varumärkeskännedom som också blir den som leder utvecklingen. 

Parallellt rapporterar Financial Times att Uber ska sjösätta uthyrning av elcyklar i Europa med start i Berlin. 

Bakgrunden är att Uber har köpt bolaget Jump för en okänd köpeskilling. Med tanke på Jump-köpet är det heller inte alltför långsökt att tänka sig att Uber kan slå till med något e-scooterbolag. 

Framtiden för e-scooterbolag är dock höljd i dunkel. 

Orsaken är att högljudda kritiker anser att bolagen täpper till gatorna samt nyttjar kryphål i lagen. 

Det har bland bidragit till att städer som San Francisco och Austin har satt tak för hur många scootrar som tillåts på gatorna. 

Samtidigt har Bird redan 100-talet anställda och långt gångna planer på att rulla ut till ytterligare 50 städer – däribland i Europa. 

Medan bolag som Uber i kraft av sin storlek har fått utstå mycket kritik för sin exploaterande arbetskraftsmodell står bolag som Bird ännu bara för några få procent av det totala värdet av gig-ekonomin. 

Men går bara bolagets expansionsplaner i lås kan det nog snart bli ändring på det. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  4. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  5. Lämnade Avanza efter 20 år – här är Hembergs nya uppdrag
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant