Pelle Lundquist Fotograf: A Day's March Press

Från 0 till 50 miljoner på fyra år – så utmanar det svenska modemärket butiksdöden

”Det pratas så mycket om butiksdöden, men verkligheten är inte så svartvit. Det kommer bli ännu viktigare att skapa fysiska mötesplatser framöver”, menar Pelle Lundquist, en av grundarna till A Day's March.

Varför krångla till det? Det svenska modemärket A Day’s March har hittat en enkel, men framgångsrik väg till mannen, som ett av Sveriges snabbast växande herrmodevarumärken just nu.

Pelle Lundquist kände att det var dags att göra något annat. Visserligen trivdes han som art director på den välrenommerade reklamfirman, men hade börjat tröttna på att kläcka idéer och konsulta åt andra. Han hade nyligen fyllt fyrtio år och drömde om att göra något eget, att bygga upp ett eget varumärke.

”En kompis till mig, numera VD på A Day’s March, Marcus Gårdö, hade en idé om att göra dresskjortor i riktigt hög kvalitet till ett bättre pris - genom att kapa det traditionella butiksledet. Jag och Stefan Pagréus tog idén ett varv till och skissade ett koncept som var en one-stop-shop med uppdaterade basplagg, essentials för män. Vi kände alla tre att det var något vi fick energi av, kunde göra riktigt bra och att idén saknades på marknaden.”

Och det som från början var ett konsultjobb för Pelle Lundquist slutade istället med att han blev en av tre medgrundare till modevarumärket A Day’s March (där namnet är en måttenhet för hur långt en armé kan förflytta sig under ett dygn!).


”Vi tycker att det finns något fint och strävsamt med namnet, en tanke om att hela tiden fortsätta framåt.”

Och redan från början hade A Day’s March en uttalad strategi att växa genom att utveckla en stark e-handel. Men det innebär inte att varumärket har valt bort egna butiker, snarare tvärtom.

”Vår affärsidé bygger på att skära bort ett led, vi har inga återförsäljare utan når våra kunder direkt. Det gör också att vi kan hålla en hög kvalitet på våra kläder utan att klättra upp för mycket i pris.”

Idag har A Day’s March fem egna butiker, fyra i Sverige och en nyöppnad i Soho i London. Men butikerna är små och fyller mer ett behov av att kunna möta kunderna ansikte mot ansikte.

”Det pratas så mycket om butiksdöden, men verkligheten är inte så svartvit. Det kommer bli ännu viktigare att skapa fysiska mötesplatser framöver.”

A Day's March

Producerar och säljer basplagg för män i egen e-handel och i egna butiker.
Grundat: 2014 av Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus.
Butiker: Fyra butiker i Sverige och en femte, nyöppnad butik i London
Omsättning: 24 MSEK 2017.
Prognos 2018: 47-50 MSEK
 

Hör hela intervjun med grundaren Pelle Lundquist – som berättar som vägen från 0 till 50 miljoner på bara fyra år, i det senaste avsnittet av podden ”Min bästa idé” med Ulf Skarin. 



Följ Ulf Skarins dagliga luncher på Instagram, med personerna vars idéer bygger det nya näringslivet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  3. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  4. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  5. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant