Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom

Afound, en av H&M:s många nysatsningar just nu, öppnade sina portar idag på Drottninggatan mitt i Stockholm. VA var på plats för att se om det levde upp till hajpen.

H&M:s nya satsning Afound ska erbjuda kunden en blandning av båda H&M-gruppens interna varumärken som COS, Cheap Monday och Weekday, men även andra externa varumärken. Alla produkter ska dessutom vara till rabatterade priser där kunden uppmanas att hitta sitt nästa fynd.

Afounds sortiment ska bland annat ha kommit från den legendariska Parisiska butiken Colette. ’Den enes skräp, den andres skatt’ är ett ordstäv som stämmer bra här.

H&M-gruppen har fått tag på ett riktigt bra lager med ett brett sortiment av många olika lyx- och premiumvarumärken med bland andra Balenciaga, Balmain, Gucci, Lanvin, Louis Vuitton och Prada.

Utbudet online är schysst och konsumenten erbjuds bra produkter och varumärken – ett riktigt lyft från H&M-gruppen. Det stämmer bra överens med vad Veckans Affärer skrivit tidigare , där varumärkesforskaren Henrik Uggla menar att gruppen adderar symbolik och associationer från premiumvarumärkena. 

I butiken på Drottninggatan fanns flera kap av ett begränsat antal produkter med hög modegrad från lyxvarumärken – så kallade dream deals, som snabbt gick åt.

Butiksinredningen liknas vid en outlet-butik där ett flertal skyltar som lockar med 60-70 procents rabatt. Men att dömma av utbudet online är det främst H&M:s egna varumärken som säljs till de kraftigt rabatterade priserna. 

Trots den långa kön vi möttes av utanför butiken på premiärdagen var den nedre våningen tämligen folktom.

H&Ms löfte om riktigt rabatterade priser på externa varumärken var också något av en besvikelse. Även om det är positivt att konsumenten erbjuds häftiga produkter som Demna Gvasalias tolkning av Ikeas FRAKTA-kasse i olika mönster för lyxvarumärket Balenciaga, är rabatten allt för blygsam. En sänkning med 10 procent på förregående säsongs kollektion känns inte som en övertygande deal. 

LÄS ÄVEN: Här är IKEA:s fantastiska respons – på bolaget som försöker tjäna pengar på att kopiera deras populäraste produkt

H&M har inte varit kända för att ligga i framkant med sin onlineförsäljning och inte heller försäljning genom alla kanaler – omnikanal. Med satsningen Afound ska kunden kunna handla samma produkt online som i butik, men hur väl de lyckas hålla detta löfte vet vi först efter att butikerna varit öppna ett tag.

Hur Afound ska få tag på liknande produkter och varumärken framöver är något som blir spännande att följa. Må hända att de fortsätter dra nytta av fler av butikerna som idag går i graven.

H&M:s satsning är ett bra initiativ där de fått tag på riktigt bra produkter från externa varumärken men där rabatterna kunde varit mer förmånliga. Det är även oklart hur de ska få tag på liknande produkter framöver samt hur väl deras omnikanal kommer att fungera.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant