Fotograf: Unsplash

Snart reser estländarna gratis med kollektivtrafiken i hela landet

I början av 2013 blev Estlands huvudstad Tallinn EU:s första huvudstad att ge sina medborgare fri tillgång till kollektivtrafik. Och trots att vissa forskare pekar på en del problem med den sortens satsningar rullar Estland nu ut fri kollektivtrafik över hela landet.

Från 1 juli blir det gratis att åka buss i Estland och landet får därmed världens största ”fria transportsystem”, enligt HuffingtonPost.


Den estländska regeringen har öronmärkt 13 miljoner euro för projektet i år.
 Förhoppningen är dels att ge arbetslösa och låginkomsttagare ökade möjligheter att finna jobb, dels att minska bilarnas koldioxidutsläpp.


Läs också: Mer och bättre kollektivtrafik för pengarna

Samtidigt bubblar det kring liknande projekt i EU.


Paris borgmästare Anne Hildago har låtit genomföra en studie om fördelar respektive nackdelar med fri kollektivtrafik och Tyskland drar igång ett projekt med fyra städer i slutet av året.

Bakgrunden till Estlands satsning är att Tallinn införde ett upplägg med gratis kollektivtrafik redan 2013.
 Regeringssatsningen skiljer sig åt i det att det fortfarande krävs biljettköp på tåg.


När den holländske transportforskaren Oded Cats utredde resultatet av Tallinn-satsningens första år såg han visserligen en 14-procentig ökning av antalet resor, men den kom främst från grupper som redan nyttjade kollektivtrafik eller promenerade. Han fann inga bevis för att gratisresandet gav utsatta grupper fler jobb.
 Antalet bilfärder i staden sjönk med 10 procent, men den genomsnittliga sträckan per bil ökade.


Mer på temat: Staden som satsar på linbanor istället för tunnelbanor i kollektivtrafiken

Allan Alaküla är officiell talesperson för projektet och hävdar ändå att stadens undersökning visar att grupper med låg inkomst är nöjda över att åka gratis och det får dem att leta bättre jobb i större områden än tidigare.

Han anser att priset sällan är skälet till att bilförare går över, utan satsningen måste kombineras med bussfiler, cykelställ, färre parkeringsplatser och höga p-böter.


Amerikanska Seattle lade ned ett försök med gratis kollektivtrafik då det blev för dyrt och belgiska pionjären Hasselt har kastat in handduken av samma skäl.


João Peschanski vid University of Wisconson-Madison har undersökt fria transportsystem världen över och säger till Huffington Post att det ändå finns en poäng med att skattefinansiera gratis kollektivtrafik.
 Dels då systemen gagnar hela samhället, dels då bristen på rörelse kan förhindra grupper i orättvisa och fattiga samhällen att få tillgång till jobb, kultur och fritid.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  3. McDonalds skrotar plastsugrören i en av kedjans största marknader – och Norden står näst på tur
  4. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  5. Toppförvaltaren Blecher: ”Sverige en av världens bästa aktiemarknader”
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  5. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland

För dig som prenumerant